Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Turisterna väljer Fiskars - bruket jobbar hårt för att locka dem

Från 2016
Uppdaterad 17.08.2016 06:13.
Elisabeth Blomqvist och Kari Selkälä från Fiskars Village skrattar vid ån.
Bildtext Fastighetsdirektör Kari Selkälä och marknadsföringskoordinator Elisabeth Blomqvist är idel leende tack vare de goda besökarsiffrorna.
Bild: Yle/Nicole Hjelt

Fiskars har definitivt visat framfötterna de senaste åren när det gäller turistströmmarna, och det är inte längre bara sommarsäsongen som drar.

Fiskars valdes i fjol till årets resmål på resemässan i januari. 2015 blev ett rekordår men nu tyder siffrorna på att 2016 kan bli ett nytt rekordår.

- Vintermånaderna lockar mer och mer. De första fyra månaderna har vi haft fler besökare än under samma tid förra året, och efter sommaren är det totala antalet samma som i fjol. Men det ser ut som att vi kommer att gå på plus när det gäller mängden turister för hela året, säger Kari Selkälä, fastighetsdirektör för Fiskars Village.

Vid Fiskars Village har man lagt i en högre växel när det gäller evenemang och utställningar som ska locka turister. Förra vintern satsade de stort på en utställning med keramikern Kyllikki Salmenhaaras verk.

- Den lockade väldigt mycket folk, berättar marknadsföringskoordinator Elisabeth Blomqvist.

Lita på gammalt men skapa nytt

Selkälä säger att en stor bidragande faktor till den ökade turiststömmen är att man förstått att förvalta den gamla bruksortens trumfkort, det vill säga konst, formgivning och historia.

Tornursbyggnaden i Fiskars.
Bildtext Fiskars bruks historia intresserar turisterna.
Bild: Yle/Nicole Hjelt

De gamla klassikerna räcker ändå inte till då man vill locka också nya besökare till bruket.

- Vi har numera även fyra evenemang för mat och dryck, och så har vi scenkonst och konserter, berättar Kari Selkälä.

Den senaste satsningen är Fiskars friluftsliv.

- Vår terrängcykelbana har blivit väldigt populär, också bland terrängcyklister utomlands, berättar Blomqvist om terrängcykelcentret som öppnade i början av augusti.

Något nytt att erbjuda vid varje besök

Vid Fiskars Village anser man det också viktigt att det ska finnas evenemang som lockar turister året om.

- Vi har delat in evenemangsåret i show season då vi har utställningar här, och slow season, det vill säga vinterhalvåret som börjar med matfestivalen Slow food festival, berättar Selkälä.

Marknadsföringskoordinator Elisabeth Blomqvist och fastighetsdirektör Kari Selkälä vid en informationsskylt i Fiskars.
Bildtext Marknadsföringskoordinator Elisabeth Blomqvist och fastighetsdirektör Kari Selkälä är nöjda över de digitala informationsskyltarna.
Bild: Yle/Nicole Hjelt

Blomqvist säger att det är avgörande att det finns ett digert utbud av evenemang, men också att variationen är stor.

- Många besöker Fiskars flera gånger per år och det är viktigt att de varje gång får en ny och unik upplevelse, berättar Elisabeth Blomqvist.

De som kommer kanske har suttit i en bil i över en timme, då är det skönt att märka att det finns en toalett genast när man kommer fram.

Förutom variation har man också betonat smidighet. Turister kan numera orientera sig fram med hjälp av digitala informationsskyltar, och invid parkeringen vid torget finns allmänna toaletter.

- Det är viktigt. De som kommer kanske har suttit i en bil i över en timme, då är det skönt att märka att det finns en toalett genast när man kommer fram, förklarar Selkälä.

Drömmer om enhetliga öppettider

En stor del av turisterna i Fiskars kommer för att göra uppköp i någon av de många designshopparna. Därför gäller det att samarbeta tätt med de lokala företagarna.

- Vi träffas några gånger per år och däremellan har vi tät kontakt, nästan varje dag, berättar Selkälä.

Han berättar att Fiskars köpmannaförening på sistone har blivit allt mer aktiv. De samlar också företagarna för att diskutera och planera sinsemellan.

- Föreningen har till exempel planerat sommarsäsongens kampanjer.

Precis som övriga Raseborg så innebär butikernas öppettider fortfarande utmaningar. Fiskars Village jobbar för tillfället med köpmannaföreningen för att hitta en lämplig lösning.

Enhetliga tider kan fungera men inte längre dagar. Det skulle inte vara lönsamt för oss att ha öppet tio timmar per dag, vi har redan öppet sju dagar i veckan under sommaren.

― Guldsmed Timo Mustajärvi.

- Det skulle vara viktigt att ha enhetliga öppettider. Det är svårt när man informerar kunderna och måste ge olika öppettider för olika butiker, förklarar Selkälä.

Guld- och ädelmetallsmeden och formgivaren Timo Mustajärvi driver guldsmedsaffären Jalo vid Fiskarsvägen. Han säger att han visserligen har lyxen att kunna arbeta med sina smycken även då affären är tom på kunder, men att det är orimligt att kräva att företagarna skulle ha längre öppettider.

- Enhetliga tider kan fungera men inte längre dagar. Det skulle inte vara lönsamt för oss att ha öppet tio timmar per dag, förklarar han och tillägger att han jobbar sju dagar i veckan under sommarsäsongen.

Guldsmeden Timo Mustajärvi vid sitt arbetsbord i Fiskars.
Bildtext Timo Mustajärvi smider smycken då det inte är kunder i butiken.
Bild: Yle/Nicole Hjelt

Mustajärvi berättar att det är sommaren som företagarna lever på trots att siffrorna visar att turismen ökat under vinterhalvåret.

- Om vi inte hade sommarsäsongen skulle det inte finnas några företagare här, säger han.

Karin Madsén sommarjobbar på Butiken på landet vid Fiskars torg. Hon säger att gemensamma öppettider är något som kunde diskuteras.

- Många kunder är besvikna då vissa butiker stänger tidigare än andra, så det tål nog att diskuteras, konstaterar hon.

Sommararbetaren Karin Madsén i Butiken på landet i Fiskars.
Bildtext Sommararbetaren Karin Madsén tycker att det är värt att fundera över gemensamma öppettider.
Bild: Yle/Nicole Hjelt

Madsén säger att hon definivt märkt av en stor ökning av turister den här sommaren.

- Vi har haft flera hundra kunder per dag i butiken i juli, berättar hon.

Mustajärvi tycker inte ökningen varit fullt så tydlig.

- Jag kan inte säga att jag märkt av en markant ökning, men det har varit betydligt fler kryssningsturister som kommit hit med buss i sommar än tidigare, säger han.

Gott samarbete mellan företagarna

Både Madsén och Mustajärvi vittnar om ett tätt samarbete mellan företagarna, Fiskars Village och köpmannaföreningen.

- Fiskars Village skickar informatiom om när det kommer grupper och storleken på grupperna. Föreningen gör reklam, och så diskuterar vi företagare med varandra och försöker ordna evenemang, berättar Mustajärvi.

Madsén tycker det är bra att föreningen samlar företagarna till möten regelbundet.

- Det är ett väldigt fungerande samarbete, säger hon.

Rykte om god mat och shopping

När det gäller målet att locka nya besökare till Fiskars så tyder Yle Västnylands stickprov på att det uppnåtts.

De första turisterna som kommer emot är Mika Turupäinen och Irmeli Nummelin som precis anlänt från Mäntsälä.

Mika Turupäinen och Imeli Nummelin vid sin bil på parkeringen vid torget i Fiskars.
Bildtext Mika Turupäinen och Imeli Nummelin inleder sin tur i västra Finland med Fiskars.
Bild: Yle/Nicole Hjelt

- Vi har aldrig varit i Fiskars förut men jag har kollat upp fakta på nätet. Vi ska resa omkring i västra Finland och valde att börja här, berättar Turupäinen.

Åboborna Pauliina Lumento och Joonas Voutilainen har även de precis inlett sitt premiärbesök i Fiskars.

- Mina föräldrar har varit här och tyckte mycket om det så vi beslöt att komma hit, säger Voutilainen.

Lumento säger att de planerar att äta gott och shoppa.

- Jag har förstått att här finns många bra ställen att äta och mycket att se. Vi kanske inte ens hinner se allt på en dag, säger hon.

Pauliina Lumento och Joonas Voutilainen vid torget i Fiskars.
Bildtext Åboborna Pauliina Lumento och Joonas Voutilainen har hört enbart gott om Fiskars.
Bild: Yle/Nicole Hjelt

Övriga Raseborg är inte bekant och följande destination efter Fiskars är Hangö.

- Finns det något att se i Ekenäs? Blir Voutilainens svar på redaktörens fråga om paret tänkt ta en avstickare dit.

Turistmålen i Raseborg kunde dra nytta av varandra

Kari Selkälä säger att det skulle gynna alla om Västnyland samarbetade mer i sin marknadsföring.

- Vi har Svartå i närheten, Raseborgs slott som utvecklas och Ekenäs. Hela Västnyland är en destination i sig. Vi kommer säkert att satsa på att olika ställen skulle dra nytta av att folk besöker Fiskars, och också tvärtom. Till exempel att någon hittar till Ekenäs och på väg hem kommer via Fiskars, förklarar han.

Elisabeth Blomqvist lyfter fram Raseborgs sommarbuss som ett samarbete inom regionen.

- Den stannade bland annat här i Fiskars, vi hoppas på en fortsättning nästa år och flera liknande samarbeten, säger hon.

Svårt att locka utländska turister

Parkeringsplatsen vid Fiskars torg är nästan full den här måndagsförmiddagen i augusti. Av mängden personer som flockas kring informationskyltarna att döma så är det frågan om turister som fyllt parkeringsrutorna.

Det verkar ändå vara främst frågan om inhemska turister. Att locka utländska turister är en av de största utmaningarna som Fiskars har, menar Kari Selkälä.

- Vi måste jobba speciellt med att locka flera utländska resenärer under vinterhalvåret. En annan utmaning är att många bara väljer att stanna några timmar. Vi kommer att satsa medvetet på att flera skulle hitta hit och också övernatta, säger han.

Diskussion om artikeln