Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Svidande kritik mot Max Verstappen: ”Någon måste ta honom i örat”

Från 2016
Max Verstappen och Kimi Räikkönen, Spa 2016.
Bildtext Max Verstappen slutade elva i Spa, medan Kimi Räikkönen var nia.
Bild: All Over Press

Förarkollegerna uttalar sig väldigt negativt om Max Verstappens körstil, men F1-tonåringen försvarar sig. Yle Sportens expert ställer sig på kritikernas sida: ”Det här inte är något datorspel där du åker av och ingenting händer”.

Max Verstappen var med om mycket i Spas formel 1-GP och i flera incidenter hette den andra parten Kimi Räikkönen, som i teamradion riktade svidande och svordomskryddad kritik mot holländaren.

– Han är helt klart endast intresserad av att tränga mig av banan helt och hållet. Kom igen. Det här är helt löjligt, fräste Räikkönen.

Kimi Räikkönen, augusti 2016.
Bildtext Kimi Räikkönen var ingen belåten man efter loppet.
Bild: All Over Press

F1-cirkusens för tillfället största framtidsnamn Verstappen, 18, försvarade sig aggressivt ute på banan, och även i intervjuerna efteråt.

– Det är skrattretande. Men det är ju bra tv-underhållning om han (Räikkönen) klagar, sa Verstappen enligt F1 Fanatic. Jag försvarade bara min position. Om någon inte gillar det, är det deras problem.

I den första kurvan styrde Sebastian Vettel in i Räikkönen som i sin tur stötte ihop med Verstappen. Alla tre led av kollisionen, framför allt Räikkönen och Verstappen som hamnade längst bak i fältet.

Räikkönen: Kunde skett stor olycka

Enligt F1-bloggaren Gianluca D'Alessandro förklarade Verstappen sitt beteende senare i loppet med att han var revanschlusten efter incidenten i början, där Vettel var syndabock.

– Jag var inte aggressiv. De (Ferrariförarna) var aggressiva. Jag ville inte släppa dem förbi eftersom de hade förstört min tävling, sa Verstappen.

Ferrariduon Räikkönen och Vettel var minst sagt missnöjda med Verstappens körstil. Båda två var av åsikten att Red Bull-ynglingen måste lugna ner sig.

– Jag gillar hederlig tävling. Men när jag måste bromsa fullt för att inte köra in i honom eftersom han svänger efter att jag valt min linje, är något fel. Det kunde ha skett en stor olycka. Jag har inte sett sånt där av andra förare, säger Räikkönen till Sky Sports.

Domarna bestraffade inte Verstappen och Vettel ansåg att beslutet var helt korrekt. Vi är inte i dagis, vi kan tala om de här sakerna mellan förarna, konstaterade tysken som ändå ställde sig väldigt kritiskt till Verstappen.

– Vi har pratat om att röra sig från sida till sida och bromsa i topphastigheter, och det är okej om bilen bakom vet vad du gör, men om den inte gör det och håller sin linje, så kraschar båda. Det här kommer att inte sluta bra om det inte sker en förändring.

”Måste bli tillsagd på skarpen”

Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens ställer sig på Räikkönens och Vettels sida. Han håller med om att något måste hända.

– Någon måste ta honom i örat och tala om för honom att det här inte är något datorspel där du åker av och ingenting händer. Förarna kommer i hastigheter på 300 kilometer i timmen och minsta lilla misstag kan innebära en fruktansvärd katastrof.

– Kan man inte lita på föraren man ska köra om tycker jag den föraren måste bli tillsagd på skarpen, så får det inte lov att fortsätta. Riskerna är alldeles för stora i motorsport redan som det är.

Max Verstappen, augusti 2016.
Bildtext Max Verstappen är VM-seriens yngsta förare.
Bild: All Over Press

af Petersens menar att i första hand Verstappens chefer på Red Bull samt pappa Jos Verstappen – själv tidigare formelförare – ska ta en diskussion med Max.

– Det är deras uppgift att tala om för tonåringen att nu får du faktiskt skärpa dig och tänka på att du inte är ensam på banan. Max är en jättestor talang, utan tvekan, men just nu saknar han disciplin.

– Också förarna ska säga till rejält på skarpen. Och de har redan tagit upp det på förarmöten, men Max har bara ryckt på axlarna och sagt att ”so what, vill ni köra om mig så försök, jag kommer att försvara min plats”, berättar af Petersens.

– Det ska man förstås göra, men det ska ske på ett schysst sätt och genom att man ändrar sin linje max en gång som reglerna tillåter, inte två eller tre gånger. Och man får absolut inte köra en annan kille av banan, som han gjorde med Kimi idag.

Diskussion om artikeln