Utmanande sommar på Powerpark
Det har varit en utmanande sommar för nöjesparken Powerpark i Alahärma. Vd Mikko Kiviluoma säger att nöjesparken inte når årets budgetmål.
Det är främst det instabila vädret som gjort att många valt att stanna hemma.
- Det ser ändå ut som att vi kommer att nå upp till fjolårets nivå. Det är en fin prestation för den här sommaren, säger Kiviluoma.
2014 var också en utmanande säsong men 2015 gick desto bättre.
- Vi når inte årets budget. Vi hade budgeterat för en tillväxt på 11 procent. Men vi är glada över att vi har kunnat nå upp till fjolårets resultat, det kan till och med hända att vi går lite över fjolårets resultat. Det känns som en liten vinst, säger Kiviluoma.
Svenskarna har hittat nöjesparken
Enligt Kiviluoma är ändå det största glädjeämnet att svenskarna tycks ha hittat till Powerpark. Kampanjen i Sverige i samarbete med Wasaline och Visit Vasa har lyckats och omkring 40 procent fler svenskar har besökt Powerpark i år än under fjolåret.
- Vi kommer antagligen att satsa ännu mer på Sverige nästa år. Det var en framgång att tillåta svenska kronor som betalningsmedel.
Powerpark har ännu öppet på lördag, då ordnas en hel del evenemang på nöjesparken och Kiviluoma tror att det kan ge en skjuts framåt för säsongens resultat.