Nya chefredaktören: "Jag vill synliggöra både människor och platser i nejden"
Tidningen Östnyland kommer i framtiden att satsa starkare på de digitala kanalerna. Den nya chefredaktören utlovar också mera och snabbare bevakning.
- Jag ser hela regionen som tidningens bevakningsområde. Det finns ju många frågor som är viktiga och gemensamma för hela regionen östra Nyland, säger tidningen Östnylands nya chefredaktör Helén Kurri.
Låg tröskel
Kurri hoppas också att tröskeln mellan tidningen och läsarna ska bli ännu lägre.
- Jag hoppas på en dialog med våra läsare. Jag vill gärna veta vad de tycker att skulle vara viktigt att lyfta fram. Både människor och platser i nejden ska synliggöras i både papperstidningen och webbversionen, säger Kurri.
Också sport och kultur ser den nya chefredaktören som självklara bevakningsområden.
- Hur vi ska sköta den biten i framtiden jobbar vi på som bäst, säger Kurri.
Förlängda prenumerationer
Sedan det blev känt att Östnyland blir en tvådagarstidning, har en av de stora frågorna hos prenumeranterna varit hur de ska kompenseras, eftersom de har betalat för en femdagars tidning.
- I praktiken kommer prenumerationerna att förlängas. Under den närmaste tiden kommer inga fakturor att skickas ut. Istället ska det räknas ut hur lång kompensation de prenumeranter ska få, som har prenumerationer som går över årskiftet, förklarar Kurri.
Nyheter på webben varje dag
Tidningens redaktionella styrka ska inför nystarten reduceras med cirka hälften, sju och en halv tjänst. Enligt KSF medias Vd Jens Berg, ska de två lokaltidningarna i Nyland ändå producera nyheter på webben varje dag. Hur ska det lyckas med en decimerad skara reportrar?
- Det gäller att fokusera på de rätta sakerna och organisera arbetet. Det är nu som arbetet börjar med att planera den nya tidningen och att fundera ut hur nyhetssidan på webben ska utvecklas. Fokus kommer nog att ligga på de digitala medierna, säger Kurri.
Attraktiv för både prenumeranter och annonsörer
Personligen hoppas Kurri att redaktionen ska lyckas producera en sådan tidning som människorna i regionen gärna vill prenumerera på och betala för.
- Jag hoppas också att annonsörerna ser tidningen som en produkt som de gärna vill göra reklam i. Vidare hoppas jag att vi ska kunna öka läsarnas antal på webbsidan och att vi också där kunde hitta möjligheter till intäkter, säger Kurri.
Den nya tvådagarstidningen utkommer med sitt första nummer fredagen den 2 december. Utgivningsdagar blir med största sannolikhet tisdag och fredag.
Tidningens prenumerationspris blir 149 euro i året.