Mediepodden: Finlandssvenska mediehus har svårt med samarbetet
- Det dåliga samarbetet finlandssvenska mediehus emellan fördjupar tidningarnas kris, säger HSS-medias vd Svante Wahlbeck till Svenska Yle och Den finlandssvenska mediepodden.
- Samarbetet är inte bra just nu. Det är ett stort problem att man främst tittar till sin egen fördel och inte de gemensamma möjligheterna, säger Wahlbeck och bekräftar att det inte finns några nya tankar på samarbete för tillfället.
Samarbete var ordet som nämndes flest gånger då mediepoddens lyssnare reagerade på diskussionen kring tidningshusens fallerande affärsmodell.
Tanken på en digital prenumerationstjänst som kunde samla alla finlandssvenska tidningar ventilerades såväl i podden som i kommentarsfälten.
Mediepodden nåddes även av flera tips som avslöjade att bland annat HSS-media och KSF-media diskuterat liknande digitala samarbeten tidigare. Wahlbeck bekräftar att tankar på digitala samarbeten funnits, men att dessa stupat på att man inte lyckats hitta en fungerande affärsmodell.
En välbevarad hemlighet är ändå den digitala tjänsten Skriftly som samlar artiklar från 23 finlandssvenska tidsskrifter. Pengarna för utvecklandet av tjänsten kom från Svenska kulturfonden och Konstsamfundet.
För tidningen Journalisten berättar Skriftly-grundaren Ben Fernström att tjänsten har en handfull betalande användare.
Den finlandssvenska mediepodden funderar vidare på samarbetsmodeller och tar sig också an Grävgruppens alster Amos Arv och speciellt djupintervjun med Konstsamfundets vd Kaj-Gustaf “Kobbe” Bergh och hans uttalande om avsaknaden av vision för KSF-media.

Den finlandssvenska mediepodden: Dåligt samarbete de finlandssvenska mediehusen emellan men det går bra för inhemsk videoproduktion
Den finlandssvenska mediepodden är en Svenska Yle podcast.