Genom skärgården i sakta mak
Moderna och snabba glasfiberbåtar i all ära, men för Vasabon Erkki Laakso är idealet ett annat. Hans träbåt Selene är sjösatt år 1960 och kommer som bäst upp i dryga 7 knop.
- Det här är en 7,5 meter lång båt som jag har ärvt av mina gudföräldrar. Det är nu ungefär fyra år sen jag fick överta båten.
Erkkis gudfar jobbade på Vasa yrkesskola som kamrer. Båten byggdes på yrkesskolan som ett elevarbete. Den sjösattes år 1960 - samma år som Erkki föddes.
- År 1962 sattes den maskin i båten som är där nu, en Albin som då den var ny gav 20 hästkrafter, säger Erkki.
En båt att använda
Erkkis gudföräldrar använde båten för utflykter och semesterresor. I loggböckerna finns nedtecknat att paret var ute på upp till sex veckor långa resor.
- Man kan också hissa en liten mast och hissa ett segel för att spara på bränsle på långa medvindsetapper, eller om motorn krånglar.
Erkki har tagit sig an båten med den filosofin att den ska användas. Den är inget museiföremål som ska vara i tiptop skick. Varje säsong innebär ändå att någon del av båten tas under behandling, skrapas och målas.
- Men att vara så rädd om ett lackat däck att man måste gå på det i strumpfötterna, det är inte vad jag söker efter.
Nu på sensommaren, då vädret har blivit bättre, har Erkki ofta tagit ut båten på en kvällstur. Det är skön avkoppling efter arbetsdagens slut.
Med hjälp av GPS-navigatorn har han mätt upp att båten som mest går att få upp i 7,5-8 knop. Den hastigheten går ändå inte att hålla nån längre stund, för då överhettar motorn.
Motor med provenans
Båtens motor är av märket Albin och är tillverkad i Kristinehamn i Sverige år 1962. Fabriken är numera nedlagd, men ett annat företag har fortsatt att tillhanda service och reservdelar.
- Då de lade ner fabriken så köpte han upp alla gjutformar och alla färdigtillverkade reservdelar, plus packningar, tändstift och allt sånt som behövs.
Erkki ringde till företagaren för att få råd och hjälp med att sätta motorn i skick. Han bad Erkki ta reda på motorns nummer, som ska finnas på en bricka på motorblocket.
- Jag skickade en bild av brickan och efter 15 minuter fick jag tillbaka en bild på leveranskortet från 1962, från när motorn hade levererats till Telva i Helsingfors. Så han hade ordning och reda på sitt lager!
Motorn har ett 6-volts elsystem och elstart. Den är byggd för att startas på bensin och då den blivit varm byter man över till petroleum.
- Men petroleum får man inte köpa i större mängder än i litersflaskor så nu kör jag på bensin. I brist på 99 oktan så kör jag på 98. Det går bra, men man måste vara noggrann med att se att oljenivån och sånt hålls i skick.
Erkki berättar att han själv inte förstår sig på motorer. En granne som har jobbat hela sitt yrkesliv på ett båtserviceföretag lärde upp honom, på ett villkor:
- Jag ska göra allt själv, för annars lär jag mig inte. Som vi brukar säga i Vasa är man "i bågan" på sjön om det inte funkar och man inte vet vad man ska göra.
Aldrig glasfiber!
Den här typen av båt börjar vara rätt så sällsynt, konstaterar Erkki. De flesta som har sommarstuga vill ha en snabb båt att åka ut till stugan med.
- Klart det finns en massa träbåtar, men just den här storlekens båtar börjar vara så att de har blivit beklädda med glasfiber. Så har de ruttnat sönder och så har man bränt upp dem.
Sätter man glasfiber på en träbåt som börjar vara murken i botten så är det "spiken i kistan" för den. På sin dödsbädd kom Erkkis gudfar med förmaningen: "Laga aldrig glasfiber på skrovet!"
- Det har jag lovat, så om jag inte längre orkar hålla Selene i skick eller något inte går att reparera mera så är det bara att elda upp den, säger Erkki. Det vore väl ett passande slut för en sån här båt.
