Så ska den nya Rävsundsbron se ut
Planerna för den nya bron över Rävsundet mellan Pargas och S:t Karins förevisades på NTM-centralens informationstillfälle på måndag kväll. Den nuvarande bron närmar sig slutet och väntas ha en livstid på 10-15 år till.
Den nya bron ska placeras öster om den nuvarande och blir en blandning av två sorters broar. En stålbalkskonstruktion mot Pargashållet och en snedkabelkonstruktion mot S:t Karins, där djupet är större. Kostnaderna beräknas till 40 miljoner för själva bron och 11 miljoner för vägbyggen, rivningsarbeten och bullerskydd.
Bron ska enligt planen vara 670 meter lång och ha en fri höjd på 16 meter. Pylonerna blir 72 meter höga.
Sami Niemelä från ingenjörsbyrån WSP som jobbat med bron berättar att brotypen valdes dels för utseendets skull.
- Med de höga pylonerna blir det ett landmärke, en port till skärgården.
Eftersom bron flyttas måste vägen dras om. Det här innebär att en ändring i delgeneralplanen för Kirjala måste göras.
- Det är ingen bromskloss utan bara något som måste klubbas igenom, berättar Heidi Saaristo-Levin, planläggningschef på Pargas stad.
På S:t Karins sida finns det sedan tidigare planer på en omfartsväg förbi centrum, men bron planeras utgående från den befintliga vägen.
Tidtabellen knapp
Ännu är det ändå länge till byggstart. Projektchef Matti Kiljunen på NTM-centralen hoppas på att spaden kan sättas i jorden om åtta år.
- Väg- och detaljplanen ska vara färdig om fem år, så kan vi påbörja själva brobyggandet tre år efter det.
Bron trafikeras av 11 000 fordon i dygnet, av vilka 700 är tunga fordon. Trots att bron är sliten är Kiljunen inte oroad över att den ska gå samma öde till mötes som Kvarnbron i Åbo.
- Den övervakas hela tiden, så det är ingen panik. Men om den blir i sämre skick måste vi begränsa trafiken på bron ännu mer.
Diskussionsvillig publik
Bland de cirka 40 åhörarna var responsen i allmänhet god, även om det fanns en hel del att diskutera. En av frågorna handlade om vad som kommer hända med det gamla brofästet.
- Det är inte säkert, men en idé är att göra det till utsiktsplats, svarade Matti Kiljunen.
Vissa av åhörarna hade personligt intresse som markägare.
- Brohelheten såg mycket bra ut, särskilt med gångtunneln. Men som markägare är det vissa saker vi skulle vilja ändra, berättar en av dem.
Fyrfilig väg efterlystes
Alla var inte heller nöjda med att bron planeras bli tvåfilig. Med tanke på trafiken ansåg vissa att det på sikt behövs en fyrfilig väg ända in till Pargas och att man borde planera bron med det i åtanke.
Enligt Sami Niemelä är det inte vettigt.
- Vägen på båda sidor är tvåfilig, och om det ändras i framtiden kan man bygga ut bron då.
Planerna för Rävsundsbron finns till allmän beskådan här.