Affärskonceptet för Pier 25 i Ekenäs utvecklas under besvärstiden
Konsumenternas köpbeteende ändrar och det gör också trenderna. Därför använder byggföretaget Mäenpää nu den långa besvärstiden för köpcentret Pier 25 i Norra hamnen i Ekenäs till att se över affärskonceptet.
Två besvär hade lämnats in mot den detaljplaneändring som gör det möjligt att bygga ett köpcentrum i Norra hamnen. Båda besvären förkastades av Helsingfors förvaltningsdomstol.
Båda besvärsställarna säger att de för ärendet vidare till nästa instans, Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) .
Peter Tanzer från konsultföretaget DeLiza för byggföretagets talan. Han tar det hela med ro och säger att besvär hör till spelets regler:
- Nu får vi först vänta på att domen vinner laga kraft. Om jag har förstått rätt så menar de som nu besvärat sig på att de tänker besvära sig till nästa instans, konstaterar han.
Besvär är spelets regler
Vad förlorar företaget Mäenpää då projektet drar ut på tiden?
- Tid och tempo. Men det hör till spelets regler och är sådant man måste räkna med när man jobbar med den här typen av projekt. I det här fallet hör det till spelreglerna att man kan besvära sig till Högsta förvaltningsdomstolen. Vi räknar med att det kommer att ske och då måste vi förhålla oss till det.
Besvären till Högsta förvaltningsdomstolen betyder att projektet får gå på sparlåga ytterligare en tid eftersom den genomsnittliga handläggningstiden i Högsta förvaltningsdomstolen är ungefär ett år, uppger HFD på sin webbplats.
Tanzer vill inte spekulera i om också Högsta förvaltningsdomstolen väljer samma linje som Helsingfors förvaltningsdomstol och förkastar besvären.
Lugnt på planeringsfronten för Pier 25
Peter Tanzer konstaterar att det inte händer mycket vad gäller köpcentret som fått namnet Pier 25 för tillfället eftersom byggföretaget är upptaget med bostadsdelen.
- Men man använder tiden för att se över konceptet. Tiderna förändras och med dem förändras också koncept, trender och köpbeteende. Man korrigerar naturligtvis hela tiden men vi lägger ju inte tid och kraft på det här, det ska man inte göra.
Han vill ändå inte kommentera hur konceptet har förändrats eller hur de tänker annorlunda.
- Men vi följer med i utvecklingen. Handelsmönstret förändras och så gör också beteendet hos konsumenterna, säger han.
Branschen är i en ständig förändring.
- Det kan handla om på vilket sätt man arbetar, hur man köper in, nya koncept, nya varumärken och nya aktörer som dyker upp på marknaden, säger Tanzer.
Avtalet med H&M kvarstår
Ett företag som Mäenpää har avtal med är kläd- och hemtextilkedjan H&M. Tror Tanzer då att det finns en risk att de ändrar sig då projektet drar ut på tiden?
- Jag kan inte kommentera avtal som vi har gjort med H&M. De måste själva kommentera det. Men vi har inte gjort någon ändring i vårt avtal. Raseborg och Ekenäs är inte mindre intressant som marknadsområde bara för att det kommer ett besvär.
Han påminner om att H&M är en spjutspetsaktör på marknaden och att företaget hela tiden följer med nya trender och nya affärsmöjligheter.
Fullmäktige i Raseborgs klubbade igenom beslutet som öppnade möjligheterna för att bygga ett köpcenter i Norra hamnen i juni 2015 med rösterna 22 för och 19 mot.
I avtalet med staden har Mäenpää lovat börjat bygga inom två år. De två åren börjar löpa efter det att alla juridiska processer är avklarade.