Helsingfors behöver nya spårvagnar – 20 nu, över 100 senare
På torsdag ska Helsingfors stads trafikverk HST diskutera en anskaffning på 20 nya låggolvsspårvagnar.
Vagnarna beräknas kosta 61 miljoner euro. Tanken är att de första nya vagnarna ska tas i bruk år 2018 och att alla nya vagnar skulle vara i trafik 2019.
År 2020 behövs 112 nya spårvagnar. Trettio nya spårvagnar ska år 2021 börja trafikera på den nya snabbspårvägen Spårjokern.
De låggolvsspårvagnar av märket Variotram som staden skaffade i slutet av 1990-talet har orsakat en del huvudbry. Leverantören Bombardier Transportation Finland utlovade att spårvagnarna håller i 40 år.
Vagnarnas livslängd var betydligt kortare än vad som utlovats.
Efter en kort tid märkte man ändå att vagnarna började få problem med karosskonstruktionen och att vagnarnas livslängd var betydligt kortare än vad som utlovats.
Leverantören fick tid på sig fram till 2018 att serva alla de 40 låggolvsspårvagnar som staden köpt. Staden håller som bäst på att förhandla om ett fortsätt kontrakt med samma leverantör.
Vill få ok för köp ifall förhandlingarna strandar
Samtidigt vill man vid trafikverket få grönt ljus för de nya anskaffningarna så att man kan förbereda sig för att Variotram-vagnarna helt och hållet ersätts med nya låggolvsspårvagnar.
- Vi vill behandla anskaffningsärendet redan före vi avslutat förhandlingarna kring Variotram-vagnarna. Ifall förhandlingarna med Bombardier strandar måste vi kunna försäkra oss om att vi har tillräckligt med spårvagnar, säger Ville Lehmuskoski som är vd för HST i ett pressmeddelande.
20 spårvagnar nu - 112 år 2020
År 2020 behövs 112 nya spårvagnar. Trettio nya spårvagnar ska år 2021 börja trafikera på den nya snabbspårvägen Spårjokern.
Trafikverket kommer att ta ett lån på 240 miljoner euro för att kunna betala för spårvägsinvesteringarna.