Behöver vi kändisar för att bry oss om politik?
Med 46 dagar kvar till USA:s presidentval försöker en drös kändisar i en video övertyga folket att rösta. Hur mycket kan kändisarnas ställningstagande påverka våra val. Och hur kommer det sig att vi i Finland väljer att rösta in kända idrottare att styra över vårt land?
- Du har en chans och en skyldighet att vara en del av det här beslutet, säger Scarlett Johansson och tittar uppmanande in i kameran.
Hon är, tillsammans med bland annat Mark Ruffalo, James Franco och Julianne Moore, en av de kändisar som medverkar i en videokampanj som nu sprids på sociala medier. Det är en video som först och främst uppmanar alla röstberättigade amerikaner att gå till valurnorna den 8 november, men som också tydligt tar avstånd från Donald Trump och ifrågasätter hela hans politik.
Men hur stor betydelse har en video i stil med denna? Spelar det verkligen någon roll för kvinnan på gatan om Jesse Williams från Grey’s Anatomy säger att han tycker att det vore bra om hon röstar?
Statsvetare Claus Stolpe, som forskat i amerikansk presidenthistoria, säger att det är omöjligt att veta exakt hur viktiga kändisarna är i den amerikanska politiken eftersom det är svårt att mäta. Men att de är viktiga är det ingen tvekan om.
- De amerikanska valen är väldigt jippobetonade och därför kan videor som den här få personer som inte är så politiskt aktiva att öppna ögonen. I Finland däremot tar vi mer allvarligt på valen och därför kan det lätt slå bakut och kännas oseriöst om en kändis involveras i en kampanj, säger Claus.
Idrottarna har makten
Traditionen av att använda sig av inflytelserika personer som för ens talan sträcker sig långt tillbaka i tiden. Redan på 1800-talet satsade man på storslagna val på andra sidan Atlanten och när kändisarna lyste med sin frånvaro kunde man till exempel anlita en präst eller ryttare som red genom samhället och förklarade varför man skulle rösta på ett visst sätt.
Videor där kändisar understöder kandidater i val är inte gjorda på måfå.
Claus Stolpe
Likhetstecknen mellan dagens kändisar och dåtidens präster är kanske inte helt uppenbara, men finns faktiskt där ändå. Det handlar helt enkelt om att de här personerna är förebilder som vi ser upp till och gärna efterapar. Därför är kända personer också väldigt tacksamma att använda i marknadsföringssyfte. Ser vi en kändis vi gillar i samband med en produkt så smittar sig den goda känslan vi får av kändisen av sig på produkten och den känns mer trovärdig. Och hjärnorna bakom kampanjerna lämnas ingenting åt slumpen.
- Videor där kändisar understöder kandidater i val är inte gjorda på måfå. Kandidaterna har enorma resurser och videorna är väldigt genomtänkta. Till exempel så funderar man noga igenom vad man kan tänkas nå ut till för typ av väljargrupper, säger Claus.
I Finland är det knappast skådespelarna som får oss att springa till butiken eller vallokalerna. I stället verkar det främst vara idrottare som går hem hos publiken. Bland annat har konståkaren Kiira Korpi marknadsfört ost, simmaren Hanna-Maria Seppälä har medverkat i en reklam för kosttillskott och ishockeyspelaren Teemu Selänne har glatt poserat med ett mjölkglas.
Dessutom har flera finländska idrottare fått folkets förtroende att röra sig i maktens korridorer. Några exempel är Sari Essayah (gång, Kristdemokraterna), Juha Mieto (skidor, Centern), Marjo Matikainen-Kallström (skidor, Samlingspartiet), Arto Bryggare (häcklöpning, Socialdemokraterna) som alla tagit sig innanför riksdagens dörrar mycket tack vare sitt bränd.
Varför tror du att finländarna har så stort förtroende för idrottare att vi vågar lägga den politiska makten i deras händer?