Skrik och hot allt vanligare vid nödsamtal
Nödcentralernas operatörer tvingas allt oftare lyssna på skrik, skäll och hot. Det här vittnar anställda vid nödcentralernas jourer, som Yle Uutiset har talat med.
De senaste åren har människor börjat bete sig betydligt sämre när de ringer till 112, uppger anställda vid nödcentralerna.
Tidigare var folk snälla och svarade samvetsgrant på alla frågor. I dag idiotförklaras ofta den jourhavande för att den ställer enkla, men nödvändiga frågor som; var befinner du dig och vad har hänt.
Det är också vanligt att man kommer med utskällningar eller till och med hotar med våld.
Det här kan i värsta fall leda till att man inte får fram hjälp i tid.
Nödsamtalen har blivit aggressivare
Ett typiskt nödsamtal mellan en operatör och en som ringt 112, kan till exempel låta så här:
- Kan du svara?
- Skicka hit den där patrullen snabbt.
- Kan du svara?
Brus...
- Jag hör inte.
- Du behöver inte höra. Skicka patrullen.
- Varför skriker du?
Folk hinner inte svara på frågor
Ett annat problem är nonchalans och att folk har så bråttom. Många som ringer till nödcentralen kör snabbt förbi olycksplatsen utan att stanna och se vad som har hänt, och utan att hinna svara ordentligt på nödcentralens frågor.
Vid nödcentralerna uppmanar man folk att lyssna och svara ärligt på alla frågor när man ringer 112, för att hjälpen säkert ska nå fram i tid.