Tullen stänger sitt kontor i Hangö
I juni minskades Tullens öppettider i Hangö till en dag i veckan. Den 1 oktober avslutas kundservicen över disk helt och hållet.
Kunderna kan numera uträtta alla tullärenden elektroniskt via nätet. Det finns en telefontjänst som ger råd om man har problem med webbtjänsten.
Ingen av de anställda sägs upp utan får i stället andra uppgifter inom Tullen.
Tullen har undersökt hurudan personlig service kunderna behöver vid tullkontoren. Syftet med utredningen var att förbättra kundservicen som erbjuds via tidsbokning.
I utredningen kom det fram att alla kunder inte var helt bekanta med de elektroniska tjänster och alternativa sätt att sköta tullärenden som Tullen erbjuder idag.
- Ett av målen med kundserviceprojektet var att rikta personresurser till uppgifter där man behöver mera personal. Detta har lyckats bra, säger kundservicechef Sari Bjong.
Efter den 1 oktober har Tullen lagt ner kundservicen vid sexton tullkontor i landet.