Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Konstnären Yayoi Kusama förvandlar sin smärta till lekfulla installationer

Från 2016
Uppdaterad 07.10.2016 17:36.
Kusama poserar med pumpa
Bildtext Yayoi Kusama ställer ut på HAM Helsingfors konstmuseum. Hon är en av vår tids största konstnärer.
Bild: © Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama

Det är bara då hon håller penseln i sin hand som hon känner sig lugn och inte lider av obehagliga tankar och illusioner. Hennes mentala skörhet har präglat hela hennes konstnärskap.

Den japanska konstnären Yayoi Kusamas konst är lika lekfull och visuell som den är fylld av konkreta mänskliga upplevelser av smärta, glädje och sorg.

Hon är mest känd för sina bollar, prickar och repetitiva mönster. Det oändliga spegelrummet har hon döpt till Livets hymn.

Yayoi Kusama: Oändligt spegelrum – Livets hymn, 2015 (installation shot)
Bild: © Bild: HAM Helsinki Art Museum / Maija Toivanen

Kusama är född och uppvuxen ute på den japanska landsbygden. Hon är den yngsta av fyra syskon och hennes uppväxt präglades av konservativa värderingar och ett kyligt förhållande mellan föräldrarna.

Redan som barn hade Kusama hallucinationer. För att bli kvitt de obehagliga bilderna och hallucinationerna började Kusama måla och teckna.

Hennes mentala skörhet har präglat hela hennes konstnärskap.

Kusama ca 10 år  gammal, 1939
Bildtext Kusama, ca 10 år gammal år 1939
Bild: © Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama

Kusama ville bort från det konservativa och gammalmodiga Japan. År 1957 flyttar Kusama till USA. Hon bränner upp en stor del av sin tidigare produktion inför flytten.

Kusama har varit verksam i New York under den mest intressanta konstperioden i stadens historia och har haft utställningar tillsammans med bland annat Andy Warhol och Claes Oldenburg. På 60-talet sydde hon upp klädkollektioner för hippiekollektivens partysessioner. Dräkterna kunde rymma upp till 20 personer och hade hål på sexuellt strategiska platser.

Hon har provocerat med nakenfester och ordnat massbröllop för homosexuella. Allt det här samtidigt som hon emellanåt sjunkit ner i djupa depressioner. På 70-talet flyttade hon tillbaka till Japan. Kort efter sin hemkomst lade hon in sig på ett psykiatriskt sjukhus där hon bott sedan dess.

Yayoi Kusama: Självutplåning (serien Besatthet av nät), ca. 1966
Bildtext Yayoi Kusama: Självutplåning (serien Besatthet av nät), ca. 1966
Bild: © Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama.

Under 1950-talet ritade och målade Kusama organiska världar med frön och mikrober. Småningom gled hon över till ett mer abstrakt uttryck. Redan som ung hade hon gjort upprepningar av prickar, nätverk och mönster, som senare kom att bli kännetecknande för hennes konst.

Yayoi Kusama: Blommor och rabatt, 1953 / ca. 1964
Bildtext Yayoi Kusama:Blommor och rabatt, 1953 / ca. 1964
Bild: © Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama

Ända sedan år 2009 har Kusama målat på en och samma tavelserie. Det är dukar på ungefär 2 x 2 meter och målet var ursprungligen att måla 100 tavlor. Serien heter Min eviga själ och de hundra bilderna är för länge sedan målade. Idag är målet 1000 bilder och Kusama själv har sagt att hon kommer att producera nya tavlor fram till sin död.

Yayoi Kusama: Kärlekens olidliga tillhåll, 2014
Bildtext Yayoi Kusama: Kärlekens olidliga tillhåll, 2014
Bild: © Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama
Yayoi Kusama: Den bortre änden av min sorg, 2015
Bildtext Yayoi Kusama: Den bortre änden av min sorg, 2015
Bild: © Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama

Kusama lever anspråkslöst i ett litet rum på ett mentalsjukhus i Tokyo. Med sin förmögenhet ska hon låta bygga ett stort konstmuseum åt sig några kvarter från hennes sjukhusbädd. Alla bilder hon nu för tiden målar ska ställas ut där.

porträtt
Bild: © Courtesy of Ota Fine Arts, Tokyo/ Singapore; Victoria Miro Gallery, London; David Zwirner, New York, © Yayoi Kusama

Redan som barn såg Yayoi Kusama världen som genom en slöja av små prickar. Prickarna täckte allt hon såg: väggarna, taket och till och med hennes kropp. I fyrtio års tid har hon gjort målningar, skulpturer och fotografier där ytorna och hela rum är täckta av prickar. Den processen kallar hon för "utplåning", vilket innebär att konturerna suddas ut och allt smälter in i bakgrunden.

Nu vill Yayoi Kusama bjuda in dig att vara med om de roliga och täcka möblerna och väggarna i det vita vardagsrummet med färggranna prickar.

utplåningsrum 2002
Bildtext Yayoy Kusama: Utplåningsrum
Bild: © Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek, DK. Bild: Kim Hansen

Yayoi Kusamas utställning In finity öppnar idag den 7.10.2016 på HAM Helsingfors konstmuseum och pågår fram till 22.1.2017.

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln