Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Tuffa tider inom metallbranschen, trots varvsuppsving

Från 2016
En svetsare som svetsar.
Bildtext Tuffa tider råder ännu inom metallbranschen.
Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist

Igår kom beskedet att Åbovarvet Meyer Turku får två nya fartygsbeställningar. Det är andra gången på kort tid som varvet får en stor beställning, den här gången av kryssningsrederiet Royal Caribbean. Nu har varvet arbete för de kommande åtta åren. Men inom metallbranschen är det inte bara jubel.

Trots att det går bra för varvet, är tiderna fortfarande tuffa för metallföretagen i Finland. Jari Kramsu, regional tjänsteman vid Metallarbetarförbundet i Åbo, hoppas att Åbovarvets beställningar snart ska nå underleverantörerna.

- Metallbranschen står fortfarande inför stora utmaningar och många metallverkstäder kämpar med svag lönsamhet, säger Kramsu.

Förhoppningar om tillväxt på sikt

Lyxkryssarna som byggs i dag är mer än bara fartyg, man kunde snarare tala om flytande städer. Endast cirka 20 procent av varvsarbetarna i dag är svetsare och plåtslagare.

Ett fartyg i hamnen hos Meyer Turku
Bildtext Dagens lyxkryssare är mer än bara fartyg. mer
Bild: Meyer Turku

Det krävs alltså mycket annan kunskap för att bygga det som finns innanför skrovet.

Varvet sköter till stor del sin egen utbildning och rekrytering av specialkunniga metallarbetare. Därför är det snarast hos underleverantörerna som man nu hoppas att efterfrågan på metallarbetare ska börja synas under de kommande åren säger Kramsu.

- Det är här vi hoppas att både efterfrågan och lönsamheten ska öka på sikt.

Att det fortfarande är tufft inom metallbranschen bekräftas också vid ett metallföretag i Åboregionen. Vd:n, som vill anonym, säger att de senaste fem åren har varit tunga. Trots att flera företag till och med gått i konkurs, så syns det inte nämnvärt i lönsamheten, priserna i branschen har inte gått upp som man hade hoppats. Men vd:n vill ändå vara hoppfull.

- Om den här utvecklingen med flera nya fartygsbeställningar fortsätter under kommande år kan vi börja tala om en livskraftig bransch, konstaterar han.

Hur borde man då stärka metallbranschen? På Metallförbundet vill Kramsu tänka bredare.

- Politiskt har man på senare tid fokuserat onödigt mycket på vad arbetskraften kostar. Man kunde i stället satsa på att utveckla nya produkter och stärka produktiviteten inom branschen - här kunde också staten komma in och stöda olika innovationer, menar Kramsu.

Få ungdomar vill bli metallarbetare

Metallbranschen och dess utbildningar har under de senaste åren också fått kämpa med ett bristande intresse bland ungdomar. Få söker in till de utbildningar som finns, trots att det skulle finnas arbetsplatser för nyutexaminerade. Det här märks bland annat på Yrkesinstitutet Axxell.

- Det här är ett nationellt problem, som vi har fått kämpa med, säger Seppo Nylund, som är utbildningsledare för teknik och hantverk på Axxell.

Jonas Söderholm förevisar före och efter, till vänster ett hjul som fräsningsmaskinen formar enligt en bild Jonas gjort till slutprodukten i höger hand.
Bildtext Intresset för metallutbildning är litet idag.
Bild: YLE/Sofi Nordmyr

Många metallarbetare närmar sig också pensionsåldern, vilket gör att branschen dels redan nu, men också på sikt kommer att ha skriande brist på yrkeskunnigt folk.

För några år sedan lade man ner metallutbildningen i Pargas, då det inte kom in tillräckligt med ansökningar. Axxell har i Karis också stått inför samma problem, men kunde nyligen starta med en ny fullsatt grupp.

Eftersom varvet till stor del utbildar sitt eget yrkesfolk och intresset tillsvidare varit svagt bland ungdomarna, så är det i dagsläget i alla fall inte aktuellt att starta upp utbildningen igen i Pargas.

- Det skulle krävas ett större elevunderlag på sikt för att det skulle löna sig att starta upp utbildningen igen.

Men det finns också alternativ i form av vuxenutbildningar eller samarbeten med lokala företag.

- Yrkesutbildningen håller just nu på att utvecklas åt ett håll utbildningen sköts tillsammans med företagen. För Pargasungdomarnas kunde det innebära att den teoretiska delen avläggs vid Axxell i Karis och praktikdelen hos Pargasföretag, säger Nylund.