Posten svarar: Så här ska du gå till väga om brev försvinner
Postens regionchef i Nyland, Eikka Urpilainen, uppmanar Drumsöbor som blivit utan post att göra en ansökan om skadeersättning. Hur den behandlas av Posten kan han inte säga. I allmänhet är Posten väldigt pålitlig, säger han.
Yle Huvudstadsregionen berättade på tisdagen om problem med postgången på Drumsö i Helsingfors. Flera Drumsöbor har fått betalningspåminnelser och indrivningsbrev om räkningar de aldrig fått. Och i våras tvingades ett husbolag ställa in en bolagsstämma eftersom kallelserna försvunnit på vägen.
En Drumsöbo, som vill vara anonym, berättade att hon snällt betalade en indrivningsavgift för en räkning hon aldrig fått. Enligt Urpilainen gjorde hon rätt.
- Posten kan inte följa en räkning, i motsats till ett paket eller ett expressbrev. Om kunden får en betalningspåminnelse med en tilläggsavgift ska den betalas eftersom Posten inte kan veta om avsändaren har skickat ursprungsräkningen.
"Ibland kan brev delas ut till fel adress"
- Om kunden upplever att Posten är ersättningsskyldig ska hen gå in på Postens webbplats och ansöka om skadeersättning. Varje produkt har olika ersättningsvillkor, säger Urpilainen.
Det är inte så enkelt att felet är hos Posten fastän vi också gör fel.
Eikka Urpilainen
Vad gör Posten sedan med ansökan?
- Det avgör vår skadeersättningsenhet som försöker utreda vad som har hänt. Har avsändaren sänt brevet? Har postlådan varit låst? Det är inte så enkelt att felet är hos Posten fastän vi också gör fel. Ibland kan brev av misstag delas ut till fel adress eller så kan utdelningsmaskinen söndra försändelsen. Men det är sällsynt.
Ligger bevisbördan hos kunden?
- Nej, vi utgår från att det är så som kunden berättar. Posten utreder vad som hänt.
Hur är det då med kallelserna till bolagsstämman som försvann. Om den skulle ha ordnats utan att alla aktieägare känt till det hade det varit olagligt. Vems fel är det?
- Mitt råd är att göra en ansökan om skadeersättning. Vad som har hänt kan jag inte säga. Men Posten är väldigt pålitlig och brukar hitta fram.
Enligt uppgifter på Postens webbplats godkände Posten 2014 omkring en fjärdedel av ansökningarna om ersättning. Det här gäller för hela landet.
"Svårare att hitta utdelare i huvudstadsregionen"
Urpilainen säger att postpersonalen har minskat och att Posten ofta stöter på svårigheter om flera utdelare blir sjuka. Minskningen av personalen hänger samman med att postvolymen minskar.
- Många sjukdomsfall betyder ändå inte att posten uteblir helt utan endast att den delas ut följande dag.
Är det svårt att hitta postutdelare i Helsingfors?
- Jag har tidigare jobbat på Posten på annat håll i landet och i jämförelse med situationen där verkar utdelarna i huvudstadsregionen bytas ut i en snabbare takt. Det kan mycket väl vara så att det är lite svårare att hitta utdelare här. En sådan uppfattning har jag fått.