Annonsörer tveksamma till tvådagarsutgivning av Västra Nyland
För dagligvaruhandeln är papperstidningen en viktig annonskanal - förutsatt att den utkommer på rätt dagar som passar ihop med affärernas specialerbjudanden. Från och med december utkommer papperstidningen Västra Nyland endast på tisdagar och fredagar.
- För oss är papperstidningen en viktig annonskanal, säger köpman Thomas Virranvuo på K-Supermarket och K-Supermarket Popsi i Ekenäs.
Han är orolig att antalet läsare sjunker när reformen träder i kraft. Dessutom är han skeptisk till utgivningsdagarna tisdag och fredag. Dagligvaruhandelns specialerbjudanden brukar gälla måndag till onsdag och följande från torsdag till söndag. Därför hade det optimala för Virranvuo varit utgivning på måndag och torsdag.
- Tisdag är okej men fredag är bekymmersam eftersom det varit tal om att tidningen kanske delas ut först på eftermiddagen på vissa orter, säger Virranvuo.
Kommer tidningen ut först på fredag eftermiddag tänker Virranvuo allvarligt fundera på att i stället annonsera i andra tidningar. Digital reklam har visat sig fungera dåligt inom dagligvaruhandeln, säger Virranvuo.
Prenumerationsstatistik oroar
På barnklädesaffären Onyx i Karis är Ellinor Damén också tveksam till tidningsreformen.
- Frågan är förstås hur många som kommer att fortsätta att prenumerera, säger Damén som inom kort ska börja planera annonseringen inför julhandeln trots att hon ännu inte vet vilka de nya annonspriserna är.
Tapio Viljanen på skoaffären Wild Shoe har också funderat på vilka konsekvenser tidningsreformen får för hans företag.
- Etelä-Uusimaa och andra gratistidningar i till exempel Lojo utkommer också två dagar i veckan och i dem annonserar vi också. Skillnaden är förstås att man måste prenumera på Västra Nyland, säger Viljanen.
Också han oroar sig för att antalet prenumeranter kommer att minska ytterligare. I så fall blir tidningen förstås mindre attraktiv ur annonsperspektiv.
Dessutom är det billigare att annonsera på sociala medier som Facebook, säger Viljanen.
Även om man kanske inte når samma målgrupp med en tidningsannons som med annonsering på sociala medier är prisskillnaden tydlig.
- För en tjugolapp når vi lika många på Facebook som vi når med hjälp av en 200 euros annons i tidningen, säger Viljanen och tillägger att det förstås är en av orsakerna till att många tidningshus har så svårt med sin ekonomi.