”Annonser i Östnyland är jätteviktiga för oss”
Annonsörerna i tidningen Östnyland avvaktar hur förändringen från utgivning fem dagar i veckan till två dagar i veckan påverkar antalet prenumeranter.
- För oss är annonserna jätteviktiga. Vi har använt oss av annonser i tidningen sedan vi öppnade för tre år sedan, säger Tommy Lindström, köpman vid Borgå fiskhus.
Det senaste året har Borgå fiskhus annonserat i Östnyland två dagar i veckan. Lindström säger att det är tydligt att fiskhusets svenskspråkiga kunder läser tidningen.
- De frågar genast efter produkter vi annonserat om i tidningen. Det märks också på åtgången.
Hittills har Borgå fiskhus haft reklam i tidningen på tisdagar och torsdagar. Tommy Lindström tror ändå att tisdag och fredag kan vara lika bra annonsdagar för dem.
Handelslaget Varuboden-Osla har de senaste åren minskat på antalet annonser i papperstidningar. Seija Päivänsalo-Nykänen, kommunikations- och marknadsföringschef på Varuboden-Osla säger att de ännu inte slagit fast hur mycket de ska annonsera i Östnyland nästa år.
Hon säger att de ändå har planer på att också i fortsättningen synas i den.
- Det kan påverka hur vi annonserar om vi exempelvis har erbjudanden som bara gäller i några dagar. Då lönar det sig inte för oss att ha en annons om det flera dagar tidigare, säger Päivänsalo-Nykänen.
Veckoslutshandeln börjar på torsdag
Annonser för matvaror har hittills funnits i tidningen på torsdagar för att kunderna ska hinna planera vad de ska köpa inför veckoslutet. Det hade Varuboden-Osla gärna sett att de kunde fortsätta med.
Päivänsalo-Nykänen tror ändå att fredagar också ska gå eftersom många handlar mat under veckosluten.
För stunden diskuteras det om vissa områden som räknas som glesbygd ska få sin tidning först med dagsposten. Då kan det hända att prenumeranterna ser annonserna först då de kommer hem från jobbet på eftermiddagen.
Det här var inte Päivänsalo-Nykänen medveten om, utan säger att de måste följa med hur situationen löser sig.
Toni Mankonen vid Östra Nylands fastighetsförmedling i Lovisa säger att företaget annonserat i tidningen en till två gånger i månaden. Hur det blir i fortsättningen hänger på hur stor spridning Östnyland får som tvådagarstidning.
- Det är stor skillnad om den når tusen eller femtusen personer, säger Mankonen.
Lördagen har varit en bra dag att annonsera för fastighetsförmedlingen eftersom människor då har mera tid att ta del av tidningen medan de dricker morgonkaffet. I framtiden ligger fredagen då närmare till hands.
- Det är klart att vi måste fundera hur vi ska göra i fortsättningen.
Mera reklam i andra tidningar?
Alla annonsörerna ser det som problematiskt om Östnyland skulle komma i postlådan först med dagsposten.
Tommy Lindström vid Borgå fiskhus funderar om han kanske borde utforska andra sätt att göra reklam för sina produkter.
- Kanske jag måste börja annonsera mera i de finska tidningarna. Hittills har vi annonserat i dem mera sällan. Men vi fortsätter nog annonsera i Östnyland också i framtiden, säger Lindström.
Också sociala medier fungerar som ett bra verktyg att nå ut till köpare enligt Lindström. Men Toni Mankonen påpekar att det ännu finns många som inte har tillgång till internet som de vill nå.