Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Sociala medier på tredje plats i finländarnas medieanvändning

Från 2016
Facebook
Bild: EPA/LUONG THAI LINH

Traditionell tv kommer etta, radion tvåa och sociala medier trea när man ser till hur mycket tid som finländarna sätter på olika medier. Det visar TNS Atlas undersökning.

Finländarna använder medier i sju timmar 33 sekunder dagligen på att följa olika medier.

Ser man till hela befolkningen tar tv-tittandet 26 procent, radiolyssnandet 18 procent och sociala medier elva procent av medietiden.

För dem som är under 30 år tar sociala medier första plats (17 procent av tiden), tv:n andra plats (16 procent) och direktströmmande av musik eller annan nätanvändning tredje och fjärde plats ( bägge 10 procent).

Tittar man på gruppen över 50 år tar tv-tittandet största andelen med 32 procent, radion näst största med 22 procent.

Tryckta tidningar och eftermiddagstidningar tar nio procent av över 50-åringarnas tid.

Dryft 10 000 finländare mellan 15 och 74 år tillfrågades.

Diskussion om artikeln