Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Rektor: Vi måste få eleverna att förstå att de duger

Från 2016
Inger Damlin, ordförande för Finlands svenska lärarförbund.
Bildtext Inger Damlin är rektor vid Korsholms högstadium.
Bild: Yle/Joni Kyheröinen

Rektorn för Svenskfinlands största högstadium, Inger Damlin, är inte överraskad att fler högstadietjejer känner sig ensamma. Det behövs mer förebyggande arbete, och för det mer personalresurser.

Inger Damlin är rektor på Korsholms högstadium och hon är glad över de positiva resultaten i undersökningen som Folkhälsan och Jyväskyläs universitet gjort bland de finlandssvenska skolorna. Man har frågat eleverna om deras mående, och svaren ger till största delen en positiv bild.

- Det gläder mig att ungdomar trivs med livet och har aptit på resan framåt, säger Damlin.

Men samtidigt är hon inte förvånad över att allt fler tjejer i nionde klass känner sig ensamma. Som rektor på Svenskfinlands största högstadium har hon märkt av det.

- Ensamheten är större än bara vänskap och vänner.

Hon menar att det finns ett yttre tryck att duga, på dagens flickor. Och det gäller många områden.

- Man ska vara poppis, man ska vara tränad, man ska vara snygg och duktig.

Damlin tror att det i sin tur kan leda till otrygghet och utanförskap.

Satsa på det förebyggande arbete

Elevernas mående är något Inger Damlin gärna skulle arbeta mer med, hon tycker att det finns att göra på det här området.

- Inte bara så att vi ser till att alla har en kompis och får vara med.

Hon menar att man nu måste satsa på det förebyggande arbetet.

- Vi måste fråga oss vad vi gör för att förebygga att flickor inte känner sig otillräckliga, och att de duger?

I dag märker Damlin ofta i sitt arbete att resurserna inte finns på elevvårdssidan. Det kommer mer att handla om att släcka eldar istället för att arbeta förebyggande.

För det här behövs det mer personal i skolan.

- Vi behöver bli bättre på att prata mående, och inte bara den synliga ensamheten, säger Damlin.

Viktigt med debatt

Större undersökningar som den som Folkhälsan och Jyväskyläs univeristet står bakom är väldigt viktiga, anser Damlin.

Inte bara genererar de en viktig samhällsdebatt, utan de kan också sporra skolorna, menar Damlin.

- Det ger oss en orsak till att bli ännu bättre.