Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Farlig situation på Helsingfors-Vanda: Flygplan kunde ha krockat på landningsbana

Från 2016
Uppdaterad 31.10.2016 17:06.
Helsinki Airport, winter 2013
Bild: Finavia

Olycksutredningscentralen utreder en mycket allvarlig farosituation som inträffade på Helsingfors-Vanda flygplats i fredags.

Ett av Finnairs passagerarplan som rullade på marken fick av någon orsak tillstånd av flygledningen att korsa en landningsbana - samtidigt som ett SAS-plan höll på att landa.

Piloten och styrmannen på Finnair-planet märkte det landande SAS-planet och körde inte ut på landningsbanan. De undvek därmed en kollision, och en möjlig storolycka.

Överbelastad flygledning?

Den stora frågan är varför planet fick tillstånd att korsa landningsbanan, berättar Ismo Aaltonen som är olycksutredningscentralens ledande utredare för luftfartsolyckor.

Bland annat ska centralens utredningsgrupp utreda om flygledningen är överbelastad, då något sådant här kan hända.

Med i utredningsgruppen sitter bland annat flygledare och en psykolog.

Liknande olyckor tidigare

År 2001 var ett SAS-plan med om en liknande olycka som skulle ha kunnat ske också på Helsingfors-Vanda.

Ett SAS-plan som skulle starta från Milano-Linate-flygplatsen i Italien i tät dimma krockade med ett privat jetflygplan som hade rullat ut på startbanan.

118 personer omkom i olyckan.

Världens hittills värsta flygolycka i fredstid inträffade på Teneriffas flygplats 1977 då två Boeing 747 jumbojet kolliderade på startbanan.

Kollisionen mellan KLM-planet och Pan Am-planet och branden som uppstod krävde 583 dödsoffer.

Vraket av ett SAS-plan efter flygolyckan på Linateflygplatsen i Milano 2001.
Bildtext Vraket av SAS-planet bärgas på Linateflygplatsen 2001.
Bild: EPA
Efter flygolyckan på Teneriffas flygplats 1977.
Bildtext Efter kraschen på Teneriffa 1977.
Bild: EPA

Diskussion om artikeln