Lektor: Pedagogisk nytta med mobiltelefoner i undervisningen
Sol-Britt Arnolds-Granlund, lektor i mediepedagogik, säger att man inte ska se den nya tekniken som ett hot mot undervisningen utan utveckla användningen i dialog med eleverna.
Frågan om mobiltelefoner i klassrummen har aktualiserats efter att några elever filmade en lärare som fick ett utbrott i en högstadieskola i Lahtis och publicerade filmen på Youtube.
Sol-Britt Arnolds-Granlund är lektor i mediepedagogik vid Åbo Akademi. Hon vill inte kommentera fallet i Lathis men säger att det kan vara förrädiskt att se ett videoklipp taget ur sitt sammanhang.
- Man ser ett litet brottsstycke, man vet inte hur det har börjat och man vet inte hur det upplöstes.
- Mobiltelefoner är kraftiga verktyg i händerna på eleverna, som kanske inte alltid är på det klara med konsekvenserna om man tar dem i bruk i ett klassrum, säger Arnolds-Granlund.
Mobiltelefoner kan vara av nytta i undervisningen
Arnolds-Granlund tycker ändå det skulle vara olyckligt med ett totalförbud av mobiltelefoner i skolan och säger att man måste förhålla sig positiv till den nya tekniken.
- Som mediepedagog så ser jag ju en pedagogisk nytta och vinning i att använda mobiltelefon också i undervisningen, men självklart ska den inte störa undervisningen.
Hon vill se att man upprätthåller och utvecklar en levande dialog med eleverna om den nya tekniken, så det inte blir som situationen i Lahtis.
- Hellre då kämpa tillsammans med eleverna, för det finns så mycket man kan göra.