Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Berner: Högre priser ska ge bättre tjänster i skärgårdstrafiken

Från 2016
Uppdaterad 22.11.2016 12:55.
Kommunikationsminister Anne Berner presenterar den så kallade trafikbalken i Helsingfors den 20 september 2016.
Bildtext Kommunikationsminister Anne Berner i Helsingfors den 20 september 2016.

Förslaget till prisförhöjningar för förbindelsebåtarna har slagit ned som en bomb bland skärgårdsbefolkningen. Hittills har såväl personer som varor kunnat röra sig gratis från fastlandet till skärgården men nu är det slut.

Nya avgifter föreslås. Tio euro ska man betala för en resa upp till tio sjömil. Ska man åka en längre sträcka kostar det femton euro.

Framförallt varutransporterna kommer att bli dyra. Om man till exempel vill transportera ett ton ved är kostnaden 960 euro.

En mjölkproducent i skärgården får en extra nota på hundra euro bara för att mjölkbilen kommer ut efter mjölken. Då bilen ska tillbaka blir det hundra euro till.

"Vi vill utveckla tjänsterna i skärgården"

Jag träffar kommunikationsminister Anne Berner då hon inviger en robotikmässa i Helsingfors. Berner är övertygad om att de höjda priserna kommer att ge bättre tjänster.

- Vi vill utveckla tjänsterna. Gör vi ingenting nu blir det hela tiden sämre och färre tjänster och det gynnar inte någon - varken företagen eller dem som bor i skärgården..

Om man nu betalar 960 euro för att få ett ton varor transporterade med förbindelsebåt så skapar man väl knappast förutsättningar för företagande i skärgården, eller hur?

- Vi kommer att utveckla det hela genom att göra ett försök. Vi vill ännu se till hur kostnaderna fördelas, hur de som bor i skärgården ska ha nytta av att det blir bättre tjänster. Därför ska vi se om det först uppstår en marknad - finns det tillräcklig användning blir tjänsterna bättre.

- Alla de här kalkylerna ska ännu gås igenom, om det behövs stöd för att skapa tjänster till rimligt pris ska vi stöda dem som bor där och inte företagarna.

Är prisnivån rimlig?

Jag förstår inte riktigt, om en mjölkproducent betalar tvåhundra euro dagligen för att få mjölken skickad till mejeriet - är det rimligt?

- Det är rimligt att det blir bättre tjänster!

Men kostnadsnivån då - är den rimlig?

- Då det blir bättre tjänster kommer också kostnadsnivån att påverkas. Nu ska vi låta det här utvecklas. Vi har inte gjort kalkyler utan marknaden måste bestämma hur höga kostnaderna ska bli.

Men i ministeriets promemoria framgår det klart att kostnaden för en lastbilstransport är 100 euro.

- Det här är ett exempel på hur det kan bli, men sist och slutligen talar vi om en marknadsenlig lösning som företagen kommer överens om. Vi har velat vara öppna och berätta att det kan gå så här. Men samtidigt är det viktigt med jämlikhet. Ingen kollektivtrafik är ju gratis.

Diskussion om artikeln