Klaffbron vid Lillholmen i Pargas klaffade inte
Förra veckan krånglade klaffbron på Tervsundsvägen vid Lillholmen i Pargas. Bron öppnades inte för sjötrafiken vilket gjorde att båtarna inte kom åt att köra under bron. Dessutom gick bommarna över vägen gick ner och öppnades inte igen, vilket gjorde att alla trafik stannade av i väntan på reparation. Detta hände vid ett flertal tillfällen under den gångna veckan.
Matti Kiljunen på NTM -centralen i Egentliga Finland, säger att man är medveten om situationen. Bron öppnas och stängs så många gånger att det sliter på maskineriet. I synnerhet sommartid är trafiken mycket livlig.
- Klaffbron vid Lillholmen är så låg att den på sommaren öppnas och stängs ungefär 3 000 gånger. Bron hör till de broar som öppnas och stängs mest i hela Finland, säger Kiljunen.
I takt med att broarna blir äldre börjar de också få problem.
- Vi har en del broar där man varit tvungna att införa en viktbegränsning. Som tur gäller detta inte vid Lillholmen.
Kiljunen säger att det är tur att klaffbron inte är den enda utvägen från holmen.
- Man kan åtminstone säga att situationen kunde varit värre. Nu kommer man åtminstone dit och därifrån, även om det blir en lång omväg.
Ny bro på gång
Eftersom problemen med klaffbron pågått länge är en ny bro under planering. I januari eller februari 2017 är det meningen att den första skissen av den nya bron ska visas för offentligheten.
- Just nu är planeringen i full gång och vi undersöker hur den ska se ut och var den ska placeras, säger Kiljunen som ansvarar för projektet med den nya bron .
Inom tio år är det meningen att den nya bron ska stå klar. Kiljunen säger att man nu håller på med en generell utredningsplan och att först när den är godkänd kan man gå vidare till nästa skede.
- Med den genrella utredningsplanen bygger man nog inga broar, säger han. Nästa fas är att göra upp en detaljplan enligt vilken man kan börja bygga bron, och det kräver sin tid.
Läs också: Lillholmens pontonbro i Pargas ska ersättas med en ny