Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Bröd och skådespel viktigast på kryssningbåtarna

Från 2016
M/S Galaxy mellan Åbo och Stockholm.
Bildtext Kryssningskulturen har inte förändrats. Arkivbild.
Bild: Yle/Nora Engström

Mitt på dagen är det tomt i terminalen och endast några städerskor sveper sina borstar över golvet. Det är under de här lugna timmarna Kim Söderström brukar befinna sig på terminalen.

Söderström, regiondirektör för Tallink Silja i Åbo, berättar att kryssningskulturen på fartygen är speciell.

- Nu är det lugnt, men på morgonen och kvällen är här mycket folk. Trafiken i Åbo skiljer ju sig från andra terminaler på grund av att vi bara har en timmes hamntider. Båtarna kommer in klockan sju och är här en timme innan de åker tillbaka till Stockholm. På kvällarna kommer de in kvart över sju och åkerigen kvart över åtta.

- På veckosluten så är det mycket jobb på terminalen eftersom fartygen är fulla. Vi anpassar personalantalet efter avgångarna så jag vet inte hur stressigt det är. Jag tror att många av våra anställda upplever det som ett trevligt och givande jobb, säger Söderström.

Enligt Söderström är besökarna ganska långt de samma som förr - det vill säga en brokig skara människor.

- Det skiljer sig inte så hemskt mycket från tidigare. Det är barnfamiljer, pensionärer och människor i medelåldern som reser. Dessutom har vi en hel del konferens-, företags- och föreningsgäster också. Det som eventuellt skiljer Åbo från andra rutter är att en ganska stor andel av passagerarna är behovsresenärer, fraktkunder och transportresenärer .

Söderström säger att inte heller själva kryssningskulturen har ändrat så mycket.

- De flesta åker fortfarande på kryssning för att ha roligt. Beroende på livssituation har alla passagerare lite egna önskemål. Men enligt våra egna undersökningar är det viktigaste att underhållningen och restaurangerna är bra. Dessutom är shoppingen viktig.

Just nu pågår en debatt som inleddes med att den svenska polisen vill se strängare regler för alkoholbruket ombord.

Vilka regler har terminalpersonalen när det gäller att granska passagerarna som ska gå ombord?

- Som grundregel har vi att man inte får ta med egna alkoholdrycker ombord och det granskar vi i terminalen. Det är inte bara vi som granskar passagerarna utan det är också myndigheterna som vi har ett tätt samarbete med. Vi samarbetar med till exempel polis, tull, gränsbevakning och trafiksäkerhetsverket. Det är en grundförutsättning för den här verksamheten.

Förutom att man inte får ha med sig egna alkoholhaltiga drycker ombord, får man inte heller stiga på båten ifall man är märkbart berusad.

- Man måste tänka på att vi har cirka 1,5 miljoner passagerare varje år och det är klart att det då kan uppstå allt möjligt. Men jag har inte upplevt att berusade passagerare är ett stort problem. Vi jobbar hårt för att förebygga de möjliga problem som de berusade personerna skulle kunna orsaka, till exempel att någon uppträder hotfullt. Ifall någon ombord inte kan bete sig så kommer våra vakter och tar hand om dem. Vi har dessutom möjligheten att avlägsna personen från fartyget i följande hamn.

- Jag har inte sett någon märkbar förändring under mina år i branschen. Jag tycker vi har lärt oss att hantera de här problemen jättebra, ifall jag själv får säga det.

Under sina år i branschen har Kim Söderström upplevt många minnesvärda stunder.

- Det som ligger färskast i minnet är när vårt kommande nybygge blev döpt och president Tarja Halonen blev gudmor för fartyget. Det var en fin och minnesvärd tillställning. Det som jag personligen värdesätter från alla de här åren i den här branschen är att man får träffa jättemycket människor, speciellt att man får träffa svenskspråkiga från både Sverige och Finland.

Redaktör: Lina Frisk

Diskussion om artikeln