Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Poesi för de yngre i skolan: Hur coolt är det att skriva dikter?

Från 2016
Uppdaterad 14.01.2017 13:05.
Två pojkar i lågstadieklassrum
Bildtext Daniel Perret och Hugo Boman.
Bild: Mi Wegelius/Yle

Ingen vill medge att det skulle vara coolt att skriva dikter… I vår serie om poesi får vi nu skapa lyrik i skolan med de yngre.

Härlig nonsensdikt slutar detta med. Sin början har det fått med hjälp av författaren Jolin Slotte. Hon har en bakgrund som modersmålslärare, och med hjälp av Helsingfors Arbetarinstitut vill hon nu föra ut poesi i skolorna.

Slotte säger att barn och unga i dag läser mindre och att de inte är särskilt intresserade av att läsa skönlitteratur. Ambitionen är därför att föra in litteraturen i klassrummen på ett kanske nytt sätt.

Elever i Haga skola i Helsingfors som har haft en poesiinspirationslektion med författaren Jolin Slotte. 2016.
Bildtext Alvin Heinsalmi är med om poesiinspiration i Haga skola i Helsingfors.
Bild: Mi/Yle

Under hösten har Jolin ambulerat i flera Helsingforsskolor. Helt kravlöst ska eleverna få njuta av dikter och i slutändan se en egen dikt publicerad i en gemensam bok lagom till jul.

I Haga skola har klass fem och sex tillsammans besök av Jolin. Först aktiveras alla att föreslå ord, som snabbt fyller tavlan. Av de här orden väljer var och en fem ord som de vill ha med i en egen dikt, tillsammans med andra ord.

Jolin Slotte inspirerar med poesi i Haga skola i Helsingfors. 2016.
Bildtext Författaren och poesiinspiratören Jolin Slotte.
Bild: Mi/Yle

My Ölander, Daniel Perret och Julia Gardberg hör till dem som inte intresserat sig särskilt mycket för dikter utanför skolan. Men här i klassen stiger nu både temperaturen i rummet och färgen på allas kinder.

Så här blir My Ölanders ”fem-ords dikt”:

My Ölander med solen i sitt ansikte - Spela upp på Arenan

Jag sitter ute och det är vackert
Jag hör fågelsång och känner solen i mitt ansikte
Det är sommar och jag är lycklig.

När My valde sina fem ord valde hon dem hon tyckte mest om, som sommar och fågelsång. Det har varit jätteroligt att få diktuppgifterna, säger hon.

My är mera intresserad av romaner, men det är ändå kiva att göra dikter, konstaterar hon. Hon gillar alltså längre texter, förutom en del rim och ramsor som hon kommer ihåg från sin yngre barndom

Daniel Perret älskar att skriva dikter, men att läsa böcker tycker han om bara om berättelsen är spännande. Dikter i skolan tycker han att är bra, men han säger att det finns de som tycker att det är ”nolo” – pinsamt att skriva dikter:

Kulturklipp video: Daniel Perret om fem små båtar - Spela upp på Arenan

Daniel Perrets dikt:

Fem små båtar seglade på en sjö
Sedan krockade en med en myra
så var de bara fyra
Fyra små båtar seglade på en sjö
En båt gick på sned, så var de bara tre
Tre små båtar seglade på en sjö
En blev grå, så var de bara två
Två små båtar seglade på en sjö
En blev sen, så var de bara en

You Tube och fester är också ställen där Daniel ibland hör dikter.

Julia Gardberg kallar sin ”fem-ords dikt” för ”Nervös”:

Kulturklipp video: Julia Gardberg om genomskinliga klor - Spela upp på Arenan

Dammoln brinner, tiden springer
Jag känner mig inte trygg
när genomskinliga klor river min rygg
När jag sitter i mörka vrån
hör jag dämpade skrik
inifrån
Nu eller aldrig

Enligt Julia har diktskrivandet varit mycket annorlunda än de vanliga modersmålslektionerna i skolan. Det gör ingenting om man skriver lite fel och hon tycker att det har varit jätteroligt att skriva dikter.

Julia gick tidigare i Steinerskolan, där poesi fick en större plats än nu i Haga skola. I tvåan hade hon under sommarlovet i uppgift att skriva en dikt. Att läsa upp den inför klassen var ganska nervöst.

Elever i Haga skola i Helsingfors som har haft en poesiinspirationslektion med författaren Jolin Slotte. 2016. Till vänster står Anni Stenbäck, till höger My Tengström.
Bildtext Till vänster Anni Stenbäck, till höger My Ölander.
Bild: Mi/Yle

I en av Jolin Slottes uppgifter får de som vill också skriva ”ljuddikter” eller ”nonsensdikter”. Så här fantastiskt olika böjer sig orden i barnens munnar samtidigt som det rullar på med glädje och schwung när de går upp framför klassen:

Efter allt funderande och skrivande är stämningen i klassrummet i topp när det plötsligt tar slut. Trots att eleverna och Jolin har hållit på i en och en halv timme har intensiteten hållit i sig.

Artikeln är en del av Svenska Yles poesiserie. Andra artiklar i serien:

Poesi enligt tre unga vasaelever
Poesin är ett öppet sår och nonsenstrallande
Den finlandssvenska dikten är viktig men läses av ganska få
Jakobstadspoet fick stort svenskt lyrikpris - läs intervjun med Catharina Gripenberg
Mercedes Bentso gör taburap: "Jag skrev mordfantasier i min dagbok när jag mådde som sämst"

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln