Linjetrafik till Europa ökar exporten
Det viktigaste för hamnen i Jakobstad med tanke på framtiden är att kunder och hamnoperatören enas om en lämplig hamn i Europa för linjetrafik. Det säger avgående hamndirektören i Jakobstad, Kristian Hällis. Han går i pension vid årsskiftet.
Infrastrukturen börjar vara i skick i hamnen med fördjupad farled, elektrifiering av järnvägen som blir klar till våren och småningom en triangelbana i Bennäs. Man måste positionera sig på marknaden med de medel och fördelar hamnen har idag, det är svårt att till exempel få ytterligare farledspengar i dagens läge säger Hällis.
Totaltrafiken har halverats
Den totala trafiken över Alholmen i Jakobstad har halverats sedan toppnoteringen på två miljoner ton i året innan nedgången i den finska ekonomin började 2008-2009. Exporten har hämtat sig till en del men importen står för stor del av minskningen, det handlar främst minskade mängder energibränslen och virkesimport.
- Det som är lättast att konkurrera om hamnarna emellan är sågade trävaror som är mest flyttbara, cellulosaexporten mår bra idag, säger hamndirektör Kristian Hällis.
Rahja hamn i Kalojoki har lyckats bara med marknaden kring sågade trävaror, varför?
- Deras infrastruktur passsar för sågade trävaror och konkurrentens sågar finns nära hamnen.
- Vissa leveranskontrakt sträcker sig över flera år men man måste börja vid sågarna och börja nysta upp där.
Linjetrafik är viktig för framtiden
En fast linjetrafik till en lämplig hamn i Europa är nödvändig om den små och medelstora industrin i Jakobstadsregionen skall kunna satsa på export via hamnen i Jakobstad. Det behövs tillförlitlighet och säkerhet i leveranserna om varusortimentet över hamnen skall kunna breddas säger Hällis.
- Den medelstora industrin från regionen exporterar varor som idag rinner iväg söderut och det beror på avsaknaden av linjetrafik.
Hamndirektör Kristian Hällis går i pension vid årsskiftet, fram till dess är han deltidspensionär.
