Hoppa till huvudinnehåll

Vetamix

Dyk in i människokroppen – ny teknologi revolutionerar undervisningen

Från 2016
Vr-hjälm
Bildtext Nytta av virtuell verklighet i studierna?
Bild: EPA/JEROME FAVRE

Se glaciärerna på Grönland eller vrid och vänd på planeterna i vårt solsystem. Det här har barnen i Kuopio klassiska gymnasium fått göra efter att skolan köpte in 360-graders kameror och virtuella glasögon. Finska skolor utreder nu hur man kunde använda ny teknologi i undervisningen. Problemet är att det fortfarande finns väldigt lite virtuellt utbildningsmaterial.

Kuopio klassiska gymnasium började skaffa teknologi för virtuell verklighet redan under hösten 2015. Gymnasiet är med i FinEduVR-projektet, finansierat av Utbildningsministeriet. Syftet är att testa vilken nytta och eventuellt nöje man kan ha av virtuell verklighet i gymnasiestudierna.

Om Utbildningsstyrelsens VR-projekt

Enligt rektor Jukka Sormunen har eleverna själva producerat material och också bekantat sig med Valvet Steam-butiken som säljer spel och videor. Skolan har också kameror för 360-graders filmande samt ett par av marknadens mest framgångsrika virtuella glasögon, HTC Vive.

Oculus Rift
Bildtext Virtuella glasögon
Bild: Oculus

För att testa på virtuell verklighet behöver du inte köpa en hel hög olika apparater. Du kommer redan långt med en smarttelefon.

I Kuopio började man testa med ett så kallat VR-headset. Den är en enkel byggsats med tydliga instruktioner.

En kvinna med virtuella glasögon och ett par virtuella handskar.
Bildtext Vissa tillverkare har utvecklat ett par handskar som ska förstärka upplevelsen av den virtuella verkligheten.
Bild: Wikimedia commons

Det räcker alltså med att skaffa sig ett headset med tillräckligt täckande synfält som har linser i vilket det går att få in smarttelefonen på ett tillräckligt avstånd från ögonen. En del av glasögonen/headseten påminner till sitt utseende om dyra virtualglasögon, en del ser ut som kikare och vissa liknar mest en ViewMaster som man håller upp framför sina ögon. Den billigaste varianten av papp får man för några euro.

Man kan också pyssla ett par virtualglasögon själv. Tidningen Make visar hur enkla VR-headseten är att göra och de fixade till ett par ätbara glasögon av knäckebröd (Allt förutom linsen gick att äta).

Från skolbänken till Grönlands glaciärer

Klassiska gymnasiet i Kuopio har gjort VR-samarbete med bland annat institutionen för tillämpad fysik vid Östra Finlands universitet. Universitetets laboratorium har filmats från många olika vinklar med 360-kameror. På det sättet har de gymnasieelever som är intresserade av fysik och kemi kunnat se laboratoriet och kunna röra sig där trots att de inte fysiskt varit ens i närheten av universitetet.

Man kan också lägga till hotspots, det vill säga länkar till de 360-bilder man tagit i laboratoriet. Genom att klicka på länkarna kommer man åt mera information och kan förflytta sig från ett ställe till ett annat.

En 360-graders bild på ett laboratorium vid Östra Finlands universitet
Bildtext Laboratoriet filmat med 360-graders kamera
Bild: FinEduVR

Syftet med det virtuella laboratoriet är att gymnasieeleverna kan bekanta sig med hur det är att arbeta i ett laboratorium. De har också haft möjlighet att göra kursprov så att säga på ort och ställe. Resultat från samarbete får man på våren 2017.

En panoramabild från Gräsviken i Helsingfors med vy över havet.
Bildtext En 360-graders bild tagen i Gräsviken i Helsingfors.
Bild: Yle/Leo Kosola

Också utomlands har man experimenterat med virtuell inlärning som har gjort det möjligt för eleverna att besöka platser som är svåra eller rentav omöjliga att besöka i verkligheten. Exempelvis har de bekantat sig med gatukonst i Rom och besökt Grönlands fantastiska glaciärer.

Dyk in i kroppen eller åk ut i rymden

I skolans entré finns skolans enda HTC Vive -apparatur. I Vive finns det förutom glasen också styrspakar, en för var hand. På det sättet får man utöver ögon och öron också händerna med.

En hisnande upplevelse var att röra sig i landskap som kändes väldigt äkta, enligt abiturienten Topi Ruotsalainen. Det här kan man enligt honom använda sig av i bland annat geografi-undervisning.

Ruotsalainen ser ändå att man kanske har störst nytta av virtuell verklighet inom naturvetenskaperna där man studerar abstrakta ting som exempelvis atomens uppbyggnad.

Man kan inte se de här sakerna (i människokroppen) med blotta ögat men med hjälp av 3D kan man bättre föreställa sig hur det ser ut.

― Topi Ruotsalainen, abiturient

Han har testat spelet The Body där man kan studera människokroppen i en 3D-datoranimation. Ruotsalainen, som ska skriva biologi i studentskrivningarna, tror att han har fått ökad insikt om människokroppen tack vare den virtuella resan.

- Man kan inte se de här sakerna med blotta ögat men med hjälp av 3D kan man bättre föreställa sig hur det ser ut, säger Ruotsalainen.

Sexualiteten är ett tema i både biologin och hälsokunskapen i skolorna.
Bildtext Elever i Kuopio klassiska gymnasium tycker det är intressantare att studera människokroppen genom virtuell verklighet.

Man kan jämföra till exempel jordens och Jupiters storleksskillnad. Det är verkligen intressant och gestaltningsförmågan utvecklas.

― Topi Ruotsalainen, abiturient

Han blev också imponerad av Solar Systems spel. I spelet kan man lyfta på planeterna och vända på dem för att bättre kunna gestalta rymden.

- Man kan jämföra till exempel jordens och Jupiters storleksskillnad. Det är verkligen intressant och gestaltningsförmågan utvecklas.

Trots det har skolan ännu inte använt virtuell verklighet i vanlig timundervisning säger Ruotsalainen.

En konstnärs uppfattnng om hur Proxima b kunde se ut.
Bildtext Eleverna kan studera rymden genom ett VR-spel.
Bild: Wikimedia commons

Utöver människokroppen och rymden finns det dåligt med virtuellt undervisningsmaterial.

De här spelen finns i Steam-spelbutiken och de är planerade att användas via datorn med högresolutionsglasögon. Det här har varit utmanande i Kuopio då skolan endast äger ett par brillor med hög resolution.

Dessutom finns det begränsat med VR-material som kan användas i utbildningssyfte. Skolan har hittills hittat material endast om människokroppen och rymden.

Inlärning genom 360 graders filmning

Jukka Sormunen som är rektor vid skolan är imponerad över materialet som eleverna har producerat. Eleverna har bland annat filmat Emiliä hembygdsmuseum med 360-graders kameror i stil med Google Street View.

Eleverna filmade hembygdsmuseet både utifrån och inifrån. Man förenade sedan de här 360-graders bilderna med varandra till ett landskap där man kan röra sig i luften och på marken och från gårdsplanen in i byggnaderna. Till landskapet lade man till länkar med videor som eleverna filmat och information om hela området.

Här kan du se materialet som eleverna har producerat.

En virtuell bild på Eemilämäksi hembyggdsmuseum
Bildtext Eleverna filmade hembygdsmuseets miljö och interiör och lade till länkar till videon som de själva har filmat
Bild: FinEduVR/Viwer, muokkaus Leo Kosola

Men kan man verkligen kalla självgjorda Google Street View-aktiga landskap och resor in i en datorgjord människokropp för virtuell verklighet? Det är inte lätt att definiera termen. Det som är det centrala är hur stark känsla av verklighet användaren får av den virtuella upplevelsen.

Skillnaden mellan VR (virtuell verklighet) och AR (augmented reality, ökad verklighet) är att med VR strävar man efter att verkligen fördjupa sig i ämnet medan man med AR tillför digitalinformation till den vanliga verkligheten.

Skillnaden mellan VR, virtuell verklighet och AR (augmented reality), ökad verklighet är att med VR strävar man efter att verkligen fördjupa sig i ämnet medan man med AR tillför digitalinformation till den vanliga verkligheten.

Trampa dig fram i genom virtuella landskap

I Kuopio Klassiska gymnasiums entré har man också en virtuell konditionscykel, Virzoom. Det är en riktig konditionscykel, men med den här kan man cykla i en virtuell verklighet.

Cykeln är den första apparaten som kombinerar fysisk aktivitet med virtuell verklighet. Cyklande igenom virtuella landskap har varit populärt under rasterna menar rektor Jukka Sormunen.

- Under rasterna trampar eleverna sig genomsvettiga, säger Sormunen.

Ett problem inom VR är att många blir illamående. Man kan känna av svindel och yrsel när man genom glasögonen färdas i de virtuella världarna. Då rör man sig mycket i olika riktningar i den virtuella verkligheten men på riktigt sitter eller står användaren stilla. Illamående uppstår av konflikten mellan det vad ögat ser och det som balansorganen upplever.

Särskilt när det gäller spel är det viktigt att kombinera rörelse med den virtuella verkligheten. På det här sättet känns innehållet inte tråkigt. Konditionscykeln är ett exempel. I cykelsadeln sitter spelaren på plats men trampar samtidigt; det här känns som ett naturligt sätt att röra sig på.

Artikeln är en versionering av Leo Kosolas artikel "Avaruusmatkailua ja anatomiaa - virtuaalimaailmoista apua opiskeluun?" på Yle Oppiminen.

Logo 1

Besök Lappvikens sjukhus i virtuell verklighet

Ta del av Radioteaterns hörspelsinstallation på din dator.

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln