Växande Lojoföretag vill samarbeta med lokala frukt- och bärodlare

Företaget Bonne i Lojo tillverkar safter och puréer av frukt, bär och grönsaker. Produkterna säljs i hela landet och en del också till våra grannländer. Särskilt mellanmålsdryckerna och puréerna är på frammarsch.
I höstas fick Bonne en ny vd i Matti Väänänen.
Väänänen har som mål att öka företagets export och också att samarbeta mer med lokala bär- och fruktodlare.
Bären i dryckerna som Bonne tillverkar är inhemska men frukterna kommer oftast utomlands ifrån.
Polska äpplen i äppelstaden
Mangopuré hör till företagets populäraste produkter och av förekommen anledning är råvaran importerad.
Däremot är det en större överraskning att ett företag mitt i äppelstaden Lojo inte använder lokalt producerade äpplen.
- Tyvärr använder vi i dag äpplen från Polen, säger Väänänen och ser nästan skamsen ut.
Han har i alla fall redan varit i kontakt med lokala bär- och fruktodlare för att inleda ett närmare samarbete med dem.
- De lokala producenterna kunde i framtiden också ges tillgång till den infrastruktur som företaget har, bland annat i frågan om förpackningsmöjligheter, funderar Väänänen.
Han tycker också att företagarna i Lojo tillsammans kunde skapa ett eget varumärke av de lokala frukterna.
- Lojoäpplen kunde utvecklas till ett eget brand, säger Väänänen.
Företaget Bonne har redan tjugo år på nacken. I dag har företaget tjugo anställda, av vilka de flesta är Lojobor.
Hellre kvalitet än kvantitet
Fabriken består av tre produktionslinjer och sammanlagt kan Bonne producera omkring 50 ton saft per dag.
- Förstås vill vi växa men vi satsar mer på rena, äkta smaker än på stora kvantiteter, framhåller Väänänen.
Bonne har över fyrtio olika produkter som säljs bland annat till storkök och restauranger.
Nuförtiden kan en del av företagets produkter också köpas i många av våra livsmedelsaffärer.
- Vår strategi är att gå mer ut i affärerna och också utomlands, säger Väänänen.
Han framhåller flera gånger att företaget riktar sig till kunder som vill ha rena produkter.
- Vi använder rent källvatten från en källa här i Lojo. Det är en viktig ingrediens i våra produkter.
Särskilt nöjd är han över att företagets puréer inte innehåller några tillsatsämnen.
De tre senaste åren har Bonnes omsättning stadigt vuxit och ligger nu på omkring åtta miljoner euro.
I år väntas den växa med 15 procent. Det är särskilt frukt- och bärpuréerna som blivit populära de senaste åren. De innehåller varken socker eller andra tillsatsämnen.
Grönsaker på gång
Enligt Matti Väänänen vinner puréerna marknadsandelar av de traditionella sylterna.
Mellanmålsdrycker av bär och frukt hör också till de produkter vars försäljningssiffror stiger mest.
Företaget Bonne har också för avsikt att öka användningen av grönsaker, bland annat till puré och dryck.