Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Växande Lojoföretag vill samarbeta med lokala frukt- och bärodlare

Från 2016
Uppdaterad 20.12.2016 10:14.
Radio Vega Västnyland: Så här ser det ut i Bonnes fabrik i Lojo - Spela upp på Arenan

Företaget Bonne i Lojo tillverkar safter och puréer av frukt, bär och grönsaker. Produkterna säljs i hela landet och en del också till våra grannländer. Särskilt mellanmålsdryckerna och puréerna är på frammarsch.

I höstas fick Bonne en ny vd i Matti Väänänen.

Vd Matti Väänänen
Bildtext Bonnes vd Matti Väänänen tillträdde i september.
Bild: Yle/Maria Wasström

Väänänen har som mål att öka företagets export och också att samarbeta mer med lokala bär- och fruktodlare.

Bären i dryckerna som Bonne tillverkar är inhemska men frukterna kommer oftast utomlands ifrån.

Polska äpplen i äppelstaden

Mangopuré hör till företagets populäraste produkter och av förekommen anledning är råvaran importerad.

Däremot är det en större överraskning att ett företag mitt i äppelstaden Lojo inte använder lokalt producerade äpplen.

- Tyvärr använder vi i dag äpplen från Polen, säger Väänänen och ser nästan skamsen ut.

Han har i alla fall redan varit i kontakt med lokala bär- och fruktodlare för att inleda ett närmare samarbete med dem.

Förpackningar får sina etiketter.
Bildtext Äppelpurén görs för tillfället av utländska äpplen men planen är att i fortsättningen använda mera inhemska råvaror.
Bild: Yle/Maria Wasström

- De lokala producenterna kunde i framtiden också ges tillgång till den infrastruktur som företaget har, bland annat i frågan om förpackningsmöjligheter, funderar Väänänen.

Han tycker också att företagarna i Lojo tillsammans kunde skapa ett eget varumärke av de lokala frukterna.

- Lojoäpplen kunde utvecklas till ett eget brand, säger Väänänen.

lagerutrymme med saft- och puréförpackningar.
Bildtext Bonne tillverkar över fyrtio olika produkter som säljs runt om i Finland och också till grannländerna.
Bild: Yle/Maria Wasström

Företaget Bonne har redan tjugo år på nacken. I dag har företaget tjugo anställda, av vilka de flesta är Lojobor.

Hellre kvalitet än kvantitet

Fabriken består av tre produktionslinjer och sammanlagt kan Bonne producera omkring 50 ton saft per dag.

- Förstås vill vi växa men vi satsar mer på rena, äkta smaker än på stora kvantiteter, framhåller Väänänen.

Bonne har över fyrtio olika produkter som säljs bland annat till storkök och restauranger.

Blåbärssaft i förpackning
Bildtext Bonnes blåbärssaft serveras bland annat till passagerarna på Finnairs flyg.
Bild: Yle/Maria Wasström

Nuförtiden kan en del av företagets produkter också köpas i många av våra livsmedelsaffärer.

- Vår strategi är att gå mer ut i affärerna och också utomlands, säger Väänänen.

Han framhåller flera gånger att företaget riktar sig till kunder som vill ha rena produkter.

- Vi använder rent källvatten från en källa här i Lojo. Det är en viktig ingrediens i våra produkter.

Särskilt nöjd är han över att företagets puréer inte innehåller några tillsatsämnen.

Förvaringstank
Bildtext Saften och puréerna förvaras i stora tankar innan de sätts på burk.
Bild: Yle/Maria Wasström

De tre senaste åren har Bonnes omsättning stadigt vuxit och ligger nu på omkring åtta miljoner euro.

I år väntas den växa med 15 procent. Det är särskilt frukt- och bärpuréerna som blivit populära de senaste åren. De innehåller varken socker eller andra tillsatsämnen.

Grönsaker på gång

Enligt Matti Väänänen vinner puréerna marknadsandelar av de traditionella sylterna.

Mellanmålsdrycker av bär och frukt hör också till de produkter vars försäljningssiffror stiger mest.

Företaget Bonne har också för avsikt att öka användningen av grönsaker, bland annat till puré och dryck.

Diskussion om artikeln