Du har 30 sekunder - fixar du jobbet?
Dålig hårdag? Inga problem - här finns frissa. Mejk kan också lösa sig. Liksom en snygg bild till CV:n. Så är det bara att marknadsföra sig själv.
Åttatusen högskolestuderande och utexaminerade väntades till onsdagens rekryteringsmässa Contact Forum i mässcentrum i Helsingfors.
- Folk anstränger sig mer och mer för att söka jobb här. Det klär sig till exempel bättre, konstaterar Anna Lilja, chef för årets rekryteringsmässa.
Det är 32:ndra gången mässan arrangeras, men det är premiär i själva mässcentrum.
Själv ge ett första intryck
Janina, Sofia och Elsa är 20, 21 och 22 och är här för att dra folk till den bank de representerar.
- Mässan behövs, det här är jättebra! Tröskeln att söka jobb är här lägre och det blir direkt en face to face-kontakt och man har möjlighet att själv ge ett första intryck, konstaterar Janina.
- Speciellt i dagens läge då är svårt att få både sommarjobb och deltidsjobb så är det bra att man kan visa att man är intresserad, säger Sofia.
- Förra året gick jag själv runt här och försökte få jobb. Tycker att det är jättebra att den ordnas, säger Elsa.
Tidigt ute
Mässchef Anna Lilja har jobbat i ett sexpersoners team för att få ihop de 750 företags- och organisationsrepresentanterna som sökt sig hit.
- Det är en jättebra möjlighet för unga att redan nu i december få sitt sommarjobb sökt. Samtidigt är det en utmärkt tillfälle för arbetsgivarna att hitta kompetent personal, säger Anna.
Utrikesministeriet är med i arrangemanget och i år har man en mängd utländska organisationer och företag med på mässan.
Mycket är väldigt praktiskt inriktat. Man bör helst ha med sig sin färdigskrivna CV. Men sen kan man få lite stylinghjälp både av frisör och make up-kunniga och så kan man passa på och ta en proffsig bild i mässtudion till sin CV.
- Så är det bara att stiga fram till de företag man är intresserad av, säga mojn och så har man typ 30 sekunder på sig att marknadsföra sig själv, sammanfattar Anna Lilja.
Juha Laakso representerar sin arbetsgivare inom telekommunikation.
Företaget jobbar bland annat med de kommunikationsnät som man använder inom polis- och räddningstjänst.
- Vår bransch förändras nu och vi hoppas hitta nya förmågor här. Unga som har sådant telekommunkationskunnande som vi tidigare inte behövt men som nu blivit viktigare då utvecklingen tekniskt gått så snabbt framåt, konstaterar Juha.
Vill du också höra de intervjuade? Gå till denna länk.