Också Porsche undersöks för utsläppsfusk
Den tyska motorfordonsmyndigheten Kraffarht-Bundesamt (KBA) undersöker om också Porsche kan ha manipulerat mjukvara som anger utsläppsmängder i sina bilar.
Om Volkswagen-ägda Porsche har försökt fuska med utsläpptstesten är det synnerligen pinsamt för Volkswagens koncernchef Matthias Müller. Müller satt i Porsches styrelse innan han efterträdde Martin Winterkorn som koncernchef. Winterkorn avgick efter att utsläppsskandalen började nystas upp för ett och ett halvt år sedan.
Då framkom det att Volkswagen hade manipulerat mjukvara i deras dieselbilar för att utsläppen i mätningar skulle verka mindre än de var. Mjukvaran gjorde så att bilen kände igen när en testsituation var på gång och då fick utsläppen att verka mindre.
11 miljoner Volkswagenbilar hade mjukvaran installerad, av dem fanns 8,5 miljoner i Europa.
EU-länder misstänks skydda bilindustrin
I USA har Volkswagen tvingats betala ersättningar på sammanlagt 14,1 miljarder euro till både myndigheter och till en halv miljon bilägare.
Däremot betalas inga ersättningar ut i Europa, vilket har förargat både europeiska konsumentföreningar och EU-parlamentet.
EU-komissionen hotar nu sju medlemsländer – Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Grekland, Litauen, Luxemburg och Spanien – med rättsliga åtgärder ifall de inte kriminaliserar utsläppsfusk.
Komissionen är missnöjd med att Storbritannien, Tyskland, Spanien och Luxemburg inte har krävt ersättning av Volkswagen. Dessa länder överlämnade inte heller all teknisk data som framkommit i deras undersökningar om utsläppsfusket till komissionen.
Länderna misstänks för att beskydda bilindustrin genom att se genom fingrarna. Bilindustrin sysselsätter 12 miljoner människor i EU-området.
Länderna har två månader på sig att svara till komissionen.