Hoppa till huvudinnehåll

Hälsa

Ät så här för att undvika julfrosseri

Från 2016
Profilbild på Henna Karvonen, näringsterapeut på Raseborgs sjukhus.
Bild: Yle/ Tiina Grönroos

Hör du också till den stora skara julfirare som äter lite för mycket under julen? Brukar du känna dig däst, smått olustig i magen och skulle du gärna ta en tupplur genast efter julmiddagen? Då är fem små måltider och tallriksmodellen något för dig, också under julhelgen.

Julmaten är väldigt viktig för många. Det känns viktigt att upprätthålla gamla, goda traditioner och därför bullas det upp med maträtter från både egen och ingift släkt. Vill någon experimentera med nya rätter får det inte ske på bekostnad av den gamla, trygga, traditionella julmaten.

Det här leder till att många av oss äter för mycket strömming, sill, lax, skinka, lådor, glögg, julstjärnor, choklad och så vidare. För att överhuvudtaget klara av att smälta maten tar vi ännu en konjak och lite rödvin.

Julgris
Bild: YLE / Seppo Sarkkinen

Känner du igen dig? Får du känslan av att magen spänner och att du helst av allt skulle vilja lägga dig raklång på soffan i stället för att dansa runt granen, leka tomte och dela ut julklappar?

Då ska satsa på fem måltider per dag i stället för ett enda kvällsfrosseri.

Julmeny där man får äta allt men med måtta

Näringsterapeut Henna Karvonen jobbar på Raseborgs sjukhus och visar mig ett papper där hon komponerat en julmeny för frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Här finns de näringsämnen kroppen behöver och energiintaget stannar på futtiga 1400 kilokalorier.

- Det här är ifall man vill gå ner i vikt, normalt kan du lägga till lite extra godbitar, säger Henna.

Till frukost vankas en portion (1,5 dl) risgrynsgröt med fruktkräm (1 dl). Förutom gröt föreslår Henna två surskorpor med två teskedar lättmargarin och te eller kaffe.

Surskorpor på julaftonsmorgon? Vem brukar äta surskorpor på julen?

- Det är för att du ska få fibrer i dig. Du kan också ta ett äpple, säger Henna som säger att hon hela tiden håller ett öga på att magen ska få bra mat att jobba med.

Eftersom få vill banta under julen så vill du kanske ta en extra portion med gröt och en klick smör och förstås lite socker på hela härligheten. Där kom det 360 kalorier till.

- Sedan tycker jag det är tråkigt att väldigt många väljer att fasta hela långa dagen för att sedan ägna sig åt frosseri under kvällen, säger näringsterapeut Henna Karvonen.

Henna säger att det bästa är när kroppen får jämnt med bränsle längs dagen. Det här betyder förstås inte att du ska gå omkring och småäta.

Skippa efterrätten eller kaffet genast efter lunch och låt det gå några timmar mellan målen

- Du ska känna dig lite hungrig när det är dags för nästa måltid, säger Henna som föreslår att lunchen kan bestå av några skivor skinka, lite sås, en potatis, några matskedar av olika jullådor, kokta ärter och en sallad gjord på rödkål och apelsin.

Bildtext Rosoll kan juletid klassas som sallad enligt tallriksmodellen.
Bild: Yle/Jesper Alm

-Men om du hellre äter fisk till lunch och skinka till middag kan du naturligtvis göra så. Min tanke är att du inte äter både fiskrätter och skinka med lådor vid en och samma måltid, då äter du kanske för mycket och mår dåligt efteråt.

Var två skivor julskinka för lite? Då tar du två skivor till och lägger till 230 kalorier.

Mellan lunch och middag har Henna Karvonen klämt in ett mellanmål, i det här fallet eftermiddagskaffe med en liten bulle.

- Skippa efterrätten eller kaffet genast efter lunch och låt det gå några timmar mellan målen, rekommenderar Henna.

Bildtext En plåt med kalorier.
Bild: Yle/Jesper Alm

Vill du också ha en julstjärna till kaffet? Det blir ytterligare cirka 200 kalorier.

Matiga smörgåsar till julmiddag eller -lunch

Har du ätit skinka till lunch blir det fisk till middag. Henna Karvonen dukar upp med två skivor råglimpa, lite färskost, några skivor gravad lax, två matskedar räkor, ett halvt kokt ägg och några salladsblad.

Men hallå, två smörgåsar till julmiddag! Det här kan du Henna väl inte mena på allvar?

- Du kan som sagt välja att äta de här matiga smörgåsarna till lunch och i stället satsa på skinkan till kvällen, svarar näringsterapeut Henna Karvonen.

Nu har du inte ännu fått i dig rekommenderad mängd vitaminer. Det är dags för kvällsmål

Efter middagen kan det smaka med en liten konjak för att smälta maten. En liten konjak ger ungefär 90 kalorier. Vid julklappsutdelningen smakar det säkert med lite choklad. Du delar en 300 grams konfektask med tre andra personer, vilket ger dig 380 kalorier.

- Nu har du inte ännu fått i dig rekommenderad mängd vitaminer. Det är dags för kvällsmål, säger Henna och föreslår ett litet glas (1 dl) rödvin, två pepparkakor, 20 gram(!) mögelost, ett äpple, ett halvt päron och en liten klase vindruvor.

Sugen på tre glas rödvin? Det är ungefär 340 kalorier. Tjugo gram mögelost är en väldigt liten bit. Tar du ytterligare tre små munsbitar kan du räkna med 270 tilläggskalorier.

Mera matematik, dela tallriken

Fem mål mat per dag, också på julafton. Dietvarianten ger totalt 1400 kalorier. Med lite extra gott och vin blir det mellan 2000 och 3000 kalorier.

- Nu får det ändå inte bli några stora portioner på överdimensionerade tallrikar säger Henna Karvonen som ännu vill slå ett slag för tallriksmodellen.

-Ta till exempel skinkmåltiden. Skinkan får ta en fjärdedel av tallriken. Resten av tallriken delar du upp i två delar. Den ena delen består av potatis och lådor. Tycker du inte om alla lådor eller vill du inte ha potatis så väljer du den låda du helst vill äta.

En pappersskiss av en cirkel delad i sektorer. Ska föreställa en tallrik och hur maten fördelas på tallriken.
Bildtext Här kan man se hur Henna skissat upp tallriksmodellen.
Bild: Yle/ Tiina Grönroos

Den sista delen av tallriken (drygt en tredjedel) ska bestå av sallad.

Får man skippa måltider?

Fem måltider per dag låter väldigt mycket, måste man äta så ofta?

- Inte om du fuskar och äter choklad mellan varven. Då får du i dig en massa tomma kalorier och går miste om viktiga näringsämnen, svarar Henna.

Handen på hjärtat näringsterapeut Henna Karvonen, äter du själv enligt den här modellen på julen?

- Eftersom vi har små barn hemma måste vi äta regelbundet, annars blir barnen oroliga. Så jo, nog följer vi ganska bra den här modellen. I vår familj brukar vi äta fisk till lunch på julafton. Vi tycker väldigt bra om fisk vilket betyder att vi oftast äter samma fisk till middag också. Julskinkan blir sedan till juldagen, säger Henna Karvonen, med fem års universitetsstudier i näringsterapi att luta tillbaka mot.

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln