Betongskandalen växer - flera broar har problem med betongen
Trafikverket har påträffat brister i betongkonstruktionerna i sex nya broar runtom i Finland. Trafikverket valde slumpmässigt ut 18 broar som var byggda mellan 2011 och 2016. Det visade sig att betongkonstruktionerna hos sex broar inte fyllde hållfasthetskriterierna.
Trafikverket hade inte väntat sig att det skulle vara problem med en tredjel av de testade broar, säger Markku Nummelin, teknisk direktör.
- Det var en överraskning, det måste jag säga!
De sex broarna är:
Västersundom-viadukten i Vanda,
Takamäki-viadukten i Seinäjoki,
Autovarikko-bron i Seinäjoki,
Vietikka-viadukten i Rovaniemi,
Gångtunneln under Suopellonpolku i Uleåborg,
Niemenranta gångtunnel i Uleåborg.
Enligt Trafikverket finns det ingen gemensam nämnare för de olika broprojekten vad gäller betongleverantör, entreprenör eller brotyp. Exakt vilka problem betongen är behäftad med varierar likaså.
Påverkar livslängden, inte säkerheten
Trafikverket betonar att de upptäckta felen inte påverkar säkerheten för persontrafiken eller varutransporterna.
- Det är inte allvarligt, det finns inga säkerhetsproblem. Broarnas livslängd kan ändå vara lite kortare än beräknat, säger Markku Nummelin.
En bro ska hålla i 100 år, men de broar som har betongproblem måste förnyas tidigare.
Hur mycket kortare livslängd broar byggda med mindre hållfast betong har vet man inte ännu. Det kan handla om några år, menar Nummelin.
Utredningarna fortsätter
Nu ska Trafikverket utöka samplet på broar som ska undersökas. Det gäller broar som byggts mellan åren 2011 och 2016. Också broar som är mellan fem och tio år gamla ska testas för att se om något tillsatsämne kan påverka betongens konsistens.
Alla nya broar kan man ändå inte undersöka, konstaterar Nummelin. Under de senaste fem åren har Trafikverket låtit bygga mer än 900 broar.
Trafikverket utlovar resultat av undersökningarna under början av det här året.
Inte första gången
Det är inte första gången som betongproblem uppdagas i brobyggen. Så sent som i juli tvingades man riva en helt ny järnvägsbro i Kemijärvi efter det att man konstaterat att betongen var för porös.
I november måste utvidningen av T3-sjukhuset i Åbo avbrytas då betongens hållfasthet visade sig vara bara hälften av det som krävs.
Artikeln har uppdaterats 2.1.2017 kl 15 med en intervju med Markku Nummelin vid Trafikverket.