Större utbud av färdigmat - nu får också vegetarianer skräpmat
Intresset för vegetarisk kost syns tydligt också bland färdigmaten. Nu finns det både smalmat och skräpmat för vegetarianer.
Vegetarisk makaronilåda, tofu tikka masala, grönsakspiroger, vegetarisk pizza, soppor och sallader, grönsaksbiffar och spenatplättar - det finns gott om olika rätter att välja mellan också för dem som undviker kött och fisk.
Skillnaden är stor jämfört med situationen för några år sedan, då vegetarianer hade bara några få alternativ att välja mellan.
Kunderna uppskattar de vegetariska produkterna.
- Här i Grani säljer vi ganska mycket av dem. Kanske någon helt enkelt inte vill äta kött, det är en sorts trend nuförtiden, säger Oskar Ohls som ansvarar för S-market i Grankulla.
Det finns olika sorters vegetariska alternativ, allt från strikt veganska som bara innehåller ingredienser från växtriket till produkter som innehåller både mjölkprodukter och ägg.
I en del produkter har köttet ersatts med växtprotein som till exempel soja, medan andra maträtter också traditionellt har lagats utan vare sig kött eller fisk.
- Det skulle gärna få finnas ännu flera alternativ, det är jättebra att det finns vegetarisk färdigmat, säger kunden Mirja Kaskinen.
Kaskinen är på jakt efter något att äta på kvällen då hon inte hinner laga mat. Det får gärna vara något hälsosamt och kalorisnålt.
- Urvalet har blivit mera mångsidigt. Det finns nu både vegetariskt och mera spännande orientalisk och annan exotisk mat, konstaterar Heini som är i affären för att köpa en soppa att äta till lunch.
Spenat går bra åt - liksom feta piroger
Det är ganska traditionella rätter som toppar statistiken över den mest sålda vegetariska färdigmaten, berättar Jarmo Hyvönen vid Ruokakesko.
Bland K-affärernas populäraste vegetariska rätter finns både spenatsoppa och spenatplättar. Soppan köps ofta av pensionärer och singelhushåll och plättarna inhandlas av barnfamiljer. Färdiga sallader med getost eller cheddar finns också med på topplistan, liksom en vegetarisk pizza.
Kring julen köptes det mera batatlåda än någonsin tidigare och det var unga par som utgjorde den största kundgruppen. Det här var ingen helt ny produkt, men det var först i vintras som försäljningen tog fart på allvar.
Bland de nya produkterna som blivit mycket populära finns också en feta-grönsaksfrestelse och en grönsakspirog.
Grönsakspirogen som också kallas vihis (variation på lihis, som är det finska smeknamnet på köttpirog) har gjort succé speciellt bland yngre personer som vill unna sig fest- eller tröstmat.
Den tidigare så populära tomatsoppan med getost har däremot sålts betydligt mindre än förr.
Flera vill ha färdigmat både med och utan kött
Fjolåret var ett exceptionellt år för färdigmaten i Finland, säger Antti Oksa vid S-gruppen.
- År 2016 ökade försäljningen av färdigmat med tio procent. Det är en stor förändring, något liknande har inte hänt på flera år.
Ännu för några år sedan minskade försäljningen av färdigmat en aning och färdigmat uppfattades som någonting som inte var speciellt modernt eller trendigt. Attityderna till färdigmat har förändrats.
Kunderna vill allt oftare köpa mat som kan ätas genast utan att hettas upp, som sallader, olika smörgåsar och wraps. Här var ökningen hela 40 procent under fjolåret.
Också den vegetariska färdigmaten har blivit populärare, men förändringen är inte så stor att den skulle förklara den ökade försäljningen.
Det verkar helt enkelt som om många gärna väljer färdiga portioner då de har ont om tid och inte vill eller orkar laga mat.
Mera grönt på tallriken
Undersökningar om kundernas preferenser visar att allt flera vill äta mera grönt och minska på köttet. Ifjol var intresset exceptionellt stort för nya fenomen som baljhavre och härkis, som är gjort på bondbönor. Trenden väntas hålla i sig ett tag till.
- Vi talar om en mycket stor förändring, många vill på något sätt äta lättare och bättre, säger Jarmo Hyvönen.
Den vegetariska trenden syns i all sorts matlagning.
- Det har blivit vanligare att göra moderna varianter av traditionella rätter genom att lägga i baljhavre, härkis eller linser.
Att det har blivit populärt med produkter som ersätter kött, eller där kött- och mjölkprodukter ersätts med växtbaserade produkter, syns också tydligt i S-gruppens siffror. Försäljningen av baljhavre, härkis, vegetariska korvar, tofu, vegetariska biffar och vegobullar av olika slag har fördubblats.
Antti Oksa säger att nya kunder nu har hittat färdigmaten och att det funnits en efterfrågan på också sådant som inte kan klassas som hälsosam smalmat, till exempel grönsakspirogerna. Den här sortens produkter har saknats i vanliga mataffärer.
- Den största förändringen är nog ändå att de så kallade allätarna har börjat köpa mera växtbaserade produkter, säger Antti Oksa.