Ingen marginal för tomatodlarna
Det är okej att S-kedjan sänker butikspriset på tomater, säger vd Stefan Skullbacka på andelslaget Närpes grönsaker. Men ta prissänkningen av butikens marginal, för odlaren har ingen marginal att ge, säger Skullbacka.
Den här veckan har landets största tomatproducent, Närpes grönsaker, sålt tomater till förlustpriser. Kilopriset till producenten har varit 1 euro och 20 cent. Det täcker inte ens produktionskostnaderna, säger vd Stefan Skullbacka.
- Det är en riktig bottennotering.
Ord och handling stämmer inte överens
I helgen meddelade S-gruppen att kedjan sänker priserna på 100-tals varor, däribland tomater och gurkor. I tidningen Maaseudun tulevaisuus försäkrar S-kedjan att deras uppköpare inte kommer att kräva prissänkningar av producenterna.
Ord och handling verkar inte stämma överens om man lyssnar på vad SLC:s verksamhetsledare Johan Åberg sade på tisdagen. Enligt Åberg har producenter berättat att uppköpare redan krävt prissäkningar.
På Närpes grönsaker säger Stefan Skullbacka att ett självkostnadspris på tomater rör sig runt 1,80 per kilo. Istället för att priset skulle sjunka ytterligare hoppas han se en prisuppgång redan nästa vecka.
Fjolåret var inget bra år och den här säsongen ser ut att spolieras av dagens låga priser, säger Skullbacka. Att priset just nu är så lågt förklaras med en nedgång efter jul och nyår och en viss överproduktion.
- Jag är glad att S-gruppen säger att de kan sänka sina marginaler och konsumentpriset vilket kan öka försäljningen.
Odlarna kan inte pressa produktionskostnaderna mer
Enligt Skullbacka har odlarna gjort vad de kan för att pressa produktionskostnaderna. Vi har gjort vår hemläxa, säger Skullbacka som trots försäkringar på annat hyser farhågor att odlarna i sista hand drabbas när butiksjättarna kämpar om marknadsandelar.
- Det är svårt att förhandla då det finns tre stora uppköpare som mer eller mindre dikterar villkoren.
För Sydösterbotten är grönsaksodlingen vad pälsdjursnäringen är i norr. Tillför miljoner till regionen och ger många arbetsplatser. Vi räknar väl med cirka 1 000 arbetsplatser, direkt och indirekt, säger Skullbacka. För tillfället befinner sig båda näringarna i en svacka.
- På sikt ser vi hur S-kedjans billighetskampanj påverkar växthusnäringen, säger Skullbacka.