Finlands naturskyddsförbund: Bränsleskatten borde snarare höjas
Förslaget till hur trafiknätet och beskattningen av trafiken ska förnyas får kritik av Finlands naturskyddsförbund, som anser att miljöaspekterna inte har beaktats.
Jouni Nissinen är chef för naturskyddsfrågor vid förbundet. Han oroar sig för att miljön kommer att lida till följd av reformen.
– Det är som om man skulle försöka reparera ett fungerande system. Bränsleskatten är det effektivaste sättet att begränsa användandet av motordrivna fordon, säger Nissinen.
Dessutom konstaterar han att bränsleskatten är ett bra sätt att minska på oekonomisk körstil.
Bränslepriserna borde snarare höjas än sänkas.
― Jouni Nissinen
Vid naturskyddsförbundet tycker man att reformen borde gå i en motsatt riktning.
– Bränslepriserna borde snarare höjas än sänkas. Om till exempel vägarbeten behöver ytterligare finansiering, skulle man bra kunna använda inkomster från bränslebeskattningen, kommenterar Nissinen.
"Mängden högutsläppsbilar kommer att stiga"
Målet med att slopa bilskatten är att höja antalet lågutsläppsbilar.
Naturskuddsförbundet konstaterar ändå att det i ministeriets förslag framkommer att målet inte kommer att nås på kort sikt. Det är alltså troligt att mängden högutsläppsbilar kommer att stiga åtminstone till en början.
Förbundet tror också att reformen kan leda till ökad privatimport av stora högutsläppsbilar från Tyskland.