Förstärkt verklighet vinner terräng - mässorna blir 3D

En mobilapplikation med så kallad förstärkt verkliget ska hjälpa besökare på mässor att navigera bland utställarna. Helsingfors mässcentrum tar som första i världen i bruk den nya uppfinningen.
Mobilapplikationen som besökaren laddar ned på sin smarttelefon är den första applikationen som använder förstärkt verklighet för just stora folkmassor i stora utrymmen. Den är utvecklad av det finländska företaget Immersal.
Pokemon Go mest känd
Förstärkt verklighet eller AR blev i fjol bekant för många genom succéspelet Pokemon Go. AR betyder att man kompletterar den existerande miljön med element som video, grafik eller ljud. Det här till skillnad från virtuell verklighet där man byter ut miljön helt och hållet.
Navigeringen är den viktigaste funktionen men kommersiellt sett är reklaminnehållet väldigt viktigt.
― Niko Nyman, vd, Immersal
Besökaren kan knappa in en intressant utställare i appen och bli guidad ända fram eller se samtliga utställare och var de finns på skärmen.
- Navigeringen är den viktigaste funktionen men kommersiellt sett är reklaminnehållet väldigt viktigt. Alla underhållande och nyttiga element kan läggas till, i princip allt 3D-innehåll som man kan hitta på, säger Immersals vd Niko Nyman.
Företagen som ställer ut på mässorna kan alltså köpa AR-synlighet i 3D-grafik. Vid mässcentret ser man stora möjligheter då det gäller att ordna spel och tävlingar i den förstärkta verkligheten.
- Det ger mässupplevelsen en ny dimension. Mässbesöket är ju en total upplevelse redan nu - man ser och hör och smakar och känner dofter och nu får vi ännu en förstärkt verklighet till det hela, säger mässcentrets serviceutvecklare Veronica Krabbe.
Lite lamt intresse
Än så länge är det bara två företag på mässan som har vågat sig på att marknadsföra sig i den förstärkta verkligheten. Ett av dem är researrangören Olympia som har ett galopperande lejon ovanför sin avdelning. Vd:n Matti Palermaa vet ännu inte vad appen egentligen kan ge utställarna.
- Kanske det är för tidigt att säga vilka reaktionerna blir men det har gjort ett positivt intryck på mig och människor har kommit och sagt att det är spännande, säger Palermaa.