Hoppa till huvudinnehåll

Vetamix

Hur känner du igen en reklam på sociala medier?

Från 2017
Uppdaterad 24.01.2018 10:57.
Whatsapps och Facebooks logotyper på en mobilskärm.
Bild: Ritchie B. Tongo / EPA

Annonsörer är intresserade av populära stjärnor på sociala medier. I sociala medier kan de nå unga konsumenter som sällan läser tidningar eller ser på TV. Företag gör gärna reklam för sina märkesprodukter via unga personers konton på sociala medier.

United Screens är ett företag som samlar kända profiler från sociala medier till sitt nätverk och sammanför dem med annonsörer. Branschen blir allt mer professionell.

I Finland finns förutom det nordiska United Screens även två andra stora aktörer i branschen: Splay och Töttöröö. WOI däremot är ett nätverk som specialiserat sig på Instagramkampanjer.

Försäljningschef Satu Apukka på United Screens berättar att de aktivt söker nya medverkare till nätverket och främjar existerande kanalers tillväxt.

Satu Apukka, United Screens
Bildtext Försäljningschef Satu Apukka på United Screens.
Bild: Annika Liinanki/ Photography

– Vi har en talent manager som spanar efter Youtube-stjärnor. En del tar kontakt själva och andra rekommenderas av kolleger.

Ofta används flera plattformer: Youtube, Instagram, Snapchat och Facebook. Enligt Apukka kallade man förr nätverk som United Screensin för MCN (Multi Channel Network), men nu talar man om MPN (Multi Platform Network). Nätverken samlar aktörer som skapat ett personligt varumärke av sig själv på flera olika plattformer.

I Instagram lönar det sig att nämna samarbetet både i texten och som hashtaggar. ― Ping Ethics - etisk kod

Ping Ethics, etisk kod

– En samarbetspartner kan ha en video på Youtube, som ofta är huvudkanalen, och Instagram- eller Facebookuppdateringar som styr dig till Youtube för att se videon.

Reklam på Instagram och Twitter.
Bildtext Reklam på Instagram och Twitter.
Bild: Yle/Rose-Marie Dahlström

Känner man igen reklam?

Hur vet man att en Instagramuppdatering är en reklam? Att en produkt syns på bild betyder inte att det är fråga om en betald annons. Instagramanvändare tar överlag otaliga bilder av produkter som går att känna igen.

Aktörerna inom branschen har nyligen utarbetat en gemensam etisk kod för innehållsmarknadsföring, Ping Ethics, som instruerar att öppet berätta om marknadsföringssamarbete. Nätverken ger i sin tur anvisningar till innehållsproducenterna. Även Satu Apukka och United Screens har förbundit sig till den nya etiska koden.

Berätta om marknadsföringssamarbetet i alla kanaler på sociala medier.

Ping Ethics, etisk kod

– Vi instruerar att man skall framföra tydligt att det är fråga om ett samarbete. Man kan till exempel säga i sin Youtubevideo att videon görs i samarbete med den och den.

Instagram
Bildtext Flera unga profiler gör reklam på sina Instagram-konton.
Bild: Instagram

Man behöver inte alltid utrycka sig på samma sätt, för det skall alltid passa i talarens mun. I videon kan det också finnas en textplansch som informerar om samarbetet. I Youtube finns ett textfält under videon där samarbetet ofta nämns.

– På Instagram nämner man namnet på företaget, och om företaget finns på Instagram skall man tagga företagets konto. Man kan också hashtagga ordet samarbete eller det engelska ordet ad, som betyder reklam. Samarbetet skall framkomma på något sätt, för annars är det fråga om smygreklam.

Nätverken övervakar medarbetarnas göranden.

– Vi kollar alltid det vi gör i samarbete med en youtuber. Videorna kommer alltid via oss för att godkännas, berättar Satu Apukka.

Reklam på Facebook.
Bildtext Reklam på Facebook.
Bild: Yle/Rose-Marie Dahlström

Man kan få pengar – om innehållet samlar tittare

Det är inte alldeles lätt att bli stjärna. Hurdana pengar är det fråga om ifall det börjar fungera och bilderna och videorna sprids till tiotusentals personer?

– Kampanjsummorna börjar med tusentals euro och uppåt, uppskattar Satu Apukka.

– Det beror så klart alltid på kampanjen, det finns olika variationer. På våren var det populärt att erbjuda utlandsresor eller bjuda in youtuber till evenemang för att göra innehåll.

– Summorna beror på beställaren, mängden visningar och produktionens omfattning. På Youtube kan en kanal ha många följare men få visningar, eller tvärtom kan man ha få följare men många visningar.

Bildtext Sara Forsberg är en av Finlands mest kända youtubare.
Bild: Sara Maria Forsberg

Kändisar är populära

De mest populära finska Youtubekanalerna samlar till och med miljontals visningar. Både de finska och svenska språkområdena är små och för att få en stor mängd beställare skall man ha engelskspråkigt innehåll.

Det är svårare att få information om de mest populära Instagramkontona. I Finland samlar kändisar som annars är mycket i offentligheten mest följare, till exempel sångare (Robin, Isac Elliot), TV-kändisar (Dudesons), modeller och bloggare. Finska naturfotografer har också samlat många följare (Konsta Punkka, Teppo Tirkkonen).

Ursprungstexten är skriven på finska av Raili Löyttyniemi.

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln