Nu ska övergångsställena i Helsingfors bli säkrare
Helsingfors stad har börjat kartlägga säkerheten vid övergångsställen. Nu har de stora gatorna och huvudlederna setts över och under sommaren ska de mindre gatorna granskas.
- Vi har låtit göra enkäter och med dem har vi nu kollat in vilka olika faktorer som kan spela in då det gäller säkerheten vid Helsingfors övergångsställen. Hur bra sikten är, hur många körfiler fotgängaren måste gå över och hur väl belysningen fungerar, berättar trafikingenjör Jussi Yli-Seppälä vid Helsingfors stadsplaneringskontor.
De farligaste ställena fixas först
Trafikplanerarna har också rört sig ute i trafiken för att med egna ögon se hur läget är vid övergångsställena. Något konkret kan ännu inte sägas vad gäller åtgärder men enligt Jussi Yli-Seppälä kan man redan se att en hel del måste göras för att göra fotgängarnas liv säkrare.
- Det enda jag vid det här skedet är att det helt klart finns en hel del att förbättra. När vi vet mera exakt vad som ska göras för vi sedan de förslagen till de som jobbar med gatuplaneringen så de får se vilka ställen som är allra farligast. De åtgärdas förstås först, säger Yli-Seppälä.
Vissa övergångsställen kan försvinna
- Först ser vi om det går att förbättra säkerheten med att höja upp asfalten vid övergångsställen, refuger kan också var en lösning.
- Men om inget ser ut att hjälpa kan det komma på fråga att ta bort hela övergångsstället. I värsta fall ger trafikmärket en falsk trygghet för fotgängarna och det gynnar ju ingen, säger Yli-Seppälä.
Många ignorerar stoppregel vid övergångsställen - Mannerheimvägen hör till de farligaste
Bilar stannar alltför sällan vid övergångsställen.