Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Lärare behöver lära sig mer om mobilt lärande

Från 2017
Läsplattor på laddning i en skolklass.
Bild: Yle/Rolf Granqvist

Lärare behöver få mera fortbildning i digitala läromedel. Det anser Linn Österås, som själv är klasslärare i S:t Karins svenska skola, men också med i S:t Karins styrgrupp för digitala hjälpmedel i skolorna och en ofta anlitad föreläsare i digital pedagogik.

I förgrunden böcker och i bakgrunden människor på ett seminarium.
Bildtext Tablet 2017 samlade cirka trehundra lärare från olika delar av landet i S:t Karins för att höra om mobilt lärande.
Bild: Yle/Monica Forssell

Den här veckan har utbildningspersonal från olika delar av landet samlats till seminarium om mobil inlärning i Pikis, S:t Karins. Det är tredje gången S:t Karins ordnar ett dylikt seminarium och det som i år sticker ut, enligt Österås, är att det behövs mera fortbildning i området.

- Nu märker man faktiskt runt om i landet att man kanske har missat på att utbilda lärarna tillräckligt. Man har delat ut en massa pekplattor eller datorer och sedan har man sparat på lärarnas fortbildning, och då kanske det går så att man har en mängd verktyg i skåpet som bara används för internet och där tar det slut, säger Österås.

Kvinna som ser rakt in i kameran.
Bildtext Linn Österås.
Bild: Yle/Monica Forssell

Många skolor har i dag tagit i bruk olika digitala hjälpmedel. Eleverna använder pekplattor, undervisningsmaterialet delas elektroniskt, böckerna är elektroniska och uppgifter utförs på dator.

Utvecklingen får ändå inte bara ros. Till exempel i S:t Karins, där alla elever i årskurs fyra till nio har tillgång till egna pekplattor och där man i vissa skolor ersatt böckerna i flera ämnen med elektroniskt material, har den digitala undervisningen väckt kritik.

I fjol skrev över 500 S:t Karinsbor under en protestlista mot användandet av pekplattor i skolorna. Kritiken har i första hand framförts av föräldrar som tyckt att de digitala läromedlen förorsakat alltför mycket tekniska problem och att de elektroniska materialen varit dåliga.

Lärplattor används i Pojo i Raseborg
Bild: Yle/Anna Savonius

Österås tror att lärare ibland har för stor tilltro till de digitala läromedlen.

- Ibland tror jag nog att man har för höga förväntningar. Man tror att materialet sköter undervisningen, och att man skött sitt om man blint följer materialet. Jag tror starkt på att det fortfarande är lärare som planerar undervisningen och väljer ut material, förklarar Österås.

Österås använder själv gärna pekplattor i undervisningen och ger ett litet konkret exempel: Med hjälp av en viss applikation kan eleverna hemma läsa in sina läsläxor högt för läraren, och läraren kan ge respons åt eleven genom att läsa in ett meddelande åt hen eller trycka på en "gilla"-knapp i applikationen.

Österås påpekar att digitala hjälpmedel inte är till nytta i alla situationer.

Åtminstone i S:t Karins svenska skola ritar eleverna fortfarande på papper, skriver för hand i häften och räknar i matematikböcker, trots att de också använder digitala hjälpmedel.