Skärgårdslivet lockar inte unga
Försäljningen av nya båtar har minskat radikalt de senaste tio åren. Båtbranschen står inför stora utmaningar när de äldre konsumenterna inte längre vill köpa en ny båt, samtidigt som den yngre generationen inte vill äga en båt.
I en undersökning som Båtbranschens centralförbund Finnboat har gjort framkommer det att våra konsumtionsvanor har förändrats. De unga konsumenterna vill inte sätta sin tid och energi på att äga en egen båt.
- Unga vill resa och göra andra saker. De vill inte länge tillbringa hela sin semester på sjön, säger Jouko Huju, styreseordförande för Båtbranschens centralförbund.
Samtidigt vill de äldre, de stora åldersklasserna, inte längre köpa nya båtar.
Båtförsäljarna dystra
Sedan år 2008 har försäljningen av båtar nästan halverats. För båtförsäljarna finns det inte mycket ljus i tunneln.
- Det är kämpigt och inte gör den påtänkta båtskatten situationen något bättre, säger båtförsäljaren Micke Henriksson.
Henriksson har sålt båtar i Borgå sedan 1990-talet.
- Man får väl hitta på några nya sätt, inte kan man bara ge upp.
Flera hyrbåtar
Även på Båtbranschens centralförbund sitter man och funderar på hur framtidens båtliv kommer att se ut. När intresset för att äga har svalnat kommer andra former av båtliv in i bilden istället.
- Det kommer säkert att finnas fler företag som hyr ut båtar, säger Jouko Huju.
Även om de yngre generationerna inte längre är intresserade av att köpa en båt, så tror Huju att de trots allt ännu vill njuta av båtlivet i skärgården.
Han påpekar också att de finländska båtarna är mycket eftertraktade utomlands. Ifjol såldes det båtar till Sverige för nästan 60 miljoner euro, vilket är en ökning med 16 procent jämfört med år 2015.
- Vi tror nog att båtbranschen trots allt klarar av framtidens utmaningar, säger Huju.