Tunnel till Tallinn – det här behöver klaffa före byggstart
Det är främst två saker som behöver utredas före politikerna får börja ta ställning till byggstart: det tekniska och det ekonomiska. Utredningarna ska vara klara innan årsskiftet, säger Taneli Antikainen på Trafikverket.
1,3 miljoner euro. Så mycket pengar finns för att utreda om en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn och vidare till kontinenten är hållbar. Nu börjar konsultarbetet.
1. Är det tekniskt hållbart?
Den första frågan som konsulterna ska utreda är om det går att genomföra tekniskt och hur mycket det kostar.
- Vi måste först få svar på grundfrågan om en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn ens tekniskt är möjlig att genomföra, säger Antikainen.
Antikainen själv är främst involverad i de ekonomiska utredningarna, men menar att det tekniska är i goda händer. Ett av konsultföretagen är Sweco, som gjort ett namn för sig i samband med västmetrobygget, inte enbart i positiva förtecken.
- Jag tror inte det ska bli några problem, Sweco är ett av flere konsultföretag som är involverade i den tekniska processen.
2. Är det ekonomiskt hållbart?
Om den tekniska undersökningen visar sig hållbar, så startar siffernissarna sitt arbete.
- Vi har konsulter i världsklass som kommer att se på siffrorna, säger Taneli Antikainen.
Det som konsulterna, Trafikverket och de estniska myndigheterna nu jobbar fram är alltså ett beslutsunderlag för politikerna att ta ställning till.
- Det är fråga om trafikprognoser, ekonomiska analyser och lönsamhetskalkyler, säger Antikainen.
Han tillägger också att det inte bara handlar om tunneln.
- Ett annat alternativ som måste ta i beaktande är färjorna. Vi har ju en fungerande färjetrafik över Finska viken, hur kunde man utveckla den, säger Taneli Antikainen.