Hoppa till huvudinnehåll

X3M

Nya Studentbladet är till för alla - också de som inte bryr sig

Från 2017
Uppdaterad 22.02.2017 10:16.
Studentbladet
Bildtext Sandra Suominen och Erik Sandström tror på Studentbladets nya sajt. Den ska nå ut också till de som tidigare inte läst Studentbladet.
Bild: Yle/Björn Karlsson

Nu är det slut med Nordens äldsta studenttidning – men bara till pappers. Studentbladet lanserar nämligen en helt ny digital tjänst som är till för alla.

- Vi fortsätter göra journalistik och innehåll, och vi hoppas det blir mer med tiden, men med en webbtjänst som är mer anpassad för i dag. Folk kan komma in via Facebook eller andra kanaler och hittar det webbinnehåll som intresserar dem, säger chefredaktören Erik Sandström om den nya tjänsten.

Sandra Suominen är Studentbladets community manager (den första i tidningens historia) och hittills har arbetet flutit på bra.

- Det är mycket nytt, så vi har haft ganska fria händer, säger hon.

En skrämmande tid

Studentbladet är Nordens äldsta studenttidning med 105 år på nacken. Att ta över ansvaret för dess framtid är ett stort arbete, säger Erik.

- Det här är den mest skrämmande tiden i mitt liv, men samtidigt är det också jätteroligt. Personligen är jag inte rädd för framtiden för jag tror vi kommer att lära oss jättemycket under den här tiden. Det kommer att krävas mycket arbete, men jag tror inte vi kan totalförstöra tidningen. Eller kanske vi kan …

Vill nå ut till alla studerande

Studentbladet har haft en del problem med prenumeranter och tidningen har heller inte varit tillgänglig för alla studerande, men det ska det nu bli ändring på.

- Det är det som är den stora utmaningen här. Tidigare har tidningen gått ut till de som prenumererat, men nu försöker vi faktiskt vara öppna för alla, och vi vill nå ut till alla finlandssvenska studerande, säger Erik.

Utmaningen ligger i att ta reda på vad det är som gör att folk kommer in på sajten.

Och det är där som community managern Sandra kommer in i bilden.

- Vi kan ju inte tvångsmata en tidning till någon, så utmaningen ligger i att ta reda på vad det är som gör att folk kommer in på sajten, och vad det är som engagerar dem och får dem att komma tillbaka.

Sandra vill få användarna att inse det nya Studentbladets möjligheter.

- Vi har tidigare inte fokuserat på webben, men nu har vi också video och audio – allt sådant. Det är en helt ny grej, säger Sandra.

Läsarna bestämmer innehållet

Erik har en hel del idéer om vad han vill fokusera på när det kommer till val av artiklar, men sanningen är den att vi nu lever i en värld där chefredaktören eller redaktionen inte ensamt kan bestämma det där.

- Det är användarna som bestämmer. Det är de som kommer till sajten som ska bli involverade, kunna ge feedback och berätta vad de vill ha. De kanske inte säger det åt oss men vi kan se vad de läser, och så kanske vi kan erbjuda dem mer av det.

Det här är både en lättnad och en utmaning för redaktionen. De har en aning om vad läsarna vill ha, men tanken är att fördomsfritt gå in i det hela och låta läsarna visa vad som är intressant och läsvärt.

Mindre gemenskap mer individualitet

Erik tycker att den finlandssvenska studentverksamheten förändrats under den senaste tiden.

- Tidigare fanns det en större gemenskap och studenter kunde engagera sig för gemensamma studentfrågor. Nu har det mer gått mot en individuell version av det hela, säger han.

Jag snackade nyligen med en kåraktiv och hon störde sig på att studerande inte bryr sig om sitt eget bästa.

Studenterna kanske söker sig till andra gemenskaper. Visst tycker många fortfarande att studentgemenskapen är viktig, men kanske inte den allra viktigaste.

- Det finns de som är aktiva och engagerade, och så finns det de som inte bryr sig. Vi ska försöka få med den här andra gruppen, de som kanske fått hem Studentbladet men inte läst den, säger Sandra.

- Jag snackade nyligen med en kåraktiv och hon störde sig på att studerande inte bryr sig om sitt eget bästa. Vi har en stor utmaning i att engagera dem, säger Erik.

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln