Hoppa till huvudinnehåll

X3M

Snart kan du spara pengar genom att flytta på lunchpausen

Från 2017
Alexander von Nandelstad
Bildtext Alexander von Nandelstadh tror att allt fler företag kommer att använda sig av en dynamisk prissättning.
Bild: Yle/Björn Karlsson

Klockan tolv betalar du tretton euro för din lunch, men väntar du en timme får du den för åtta. Det här kallas dynamisk prissättning och finns kanske snart på en restaurang nära dig.

Du vet när du kollar på en flygbiljett en dag och nästa dag när du kollar igen är den dyrare? Det är dynamisk prissättning – alltså priser som rör på sig enligt intresse. Flygbolag har använt sig av den här metoden i flera år, men nu kommer den också till restauranger, konserter och grejer du tar del av i din vardag.

- Priser kan variera från dag till dag och mellan hög- och lågsäsong. När flygbolag höjer eller sänker sina priser är det för att sälja biljetter. Priset är ett sätt att styra efterfrågan, säger Alexander von Nandelstadh som just nu utvecklar en app för dynamisk prissättning.

Det finns till exempel skidbiljetter som prissätts dynamiskt.

Ett exempel: Du vill resa till Stockholm på en fredag men upptäcker att biljetterna till torsdagsflyget är mycket billigare, och därför väljer du i stället torsdag. Nu har flygbolaget styrt dig till en dag när det är mindre efterfrågan på flyg, och kan på det sättet bättre utnyttja sina resurser.

Alexander säger att den här typen av prissättning nu sprider sig till andra branscher.

- Kanske inte så mycket här i Europa men i USA börjar vi se det. Det finns till exempel skidbiljetter som prissätts dynamiskt.

Skidbiljetter som varierar i pris finns också på en skidanläggning i Tyskland, och där är det vädret som bestämmer vad du betalar. Lovas det vackert väder betalar du fullt pris, men lovas det snöstorm får du det kanske för halva priset.

Restaurang i Helsingfors testar metoden

Alexander utvecklar nu en app för att företag inom till exempel matbranschen ska kunna ha en mer dynamisk prissättning. Just nu jobbar han med en restaurang i Helsingfors som serverar lunch. Innan de började använda sig av dynamisk prissättning var priset på en lunch 10,30. Nu varierar det mellan 8,30 och 12,30 beroende på hur mycket folk som besöker restaurangen. Alexander tror att den här typen av prissättning blir vanligare i framtiden.

- Jag skulle våga säga att det är ganska vanligt med dynamisk prissättning på olika tjänster om fem år.

Det är viktigt att visa att priserna ändrar beroende på tid och inte beroende på kund.

Betyder det här att priset på till exempel en matportion kan bli hur högt som helst? I teorin ja, men det är ändå inte så troligt. En viktig del av kundkommunikationen är att göra gästerna medvetna om att det finns ett högsta och lägsta pris på matportionerna – och att de varierar beroende på tidpunkt.

- Restaurangen måste förklara och klart och tydligt visa vad prisspannet är och varför priserna förändras. Det är viktigt att visa att priserna ändrar beroende på tid och inte beroende på kund, säger Alexander.

Syftet med den här typen av prissättning är att jämna ut kundflödet. Teoretiskt sett borde det bli mindre rusning under själva rusningstiden. Men det här förutsätter förstås att du kan flytta på din lunch och bestämma att du äter den före eller efter den mest populära lunchtiden.

Förhindra att konsertbiljetter säljs i andra hand

Alexander tror också att företag som säljer konsertbiljetter kan dra nytta av en dynamisk prissättning. I dag kan en populär konsert sälja slut på 20 minuter och sedan dyker biljetterna upp på diverse köp- och säljsajter för ett mångdubbelt pris, men en dynamisk prissättning kunde kanske få slut på det här.

- Jo, för då skulle man prissätta rätt redan vid den första försäljningstidpunkten. Det skulle kunna bli dyrare eller billigare – det går åt båda hållen.

Vad tycker du om dynamisk prissättning – en bra eller dålig idé?

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln