Pargas stad vill locka inflyttare - just nu flyttar många unga till skärgården
Bristen på hyresbostäder har väckt diskussion i Åbolands skärgård en längre tid. Pargas stad gör sitt bästa för att locka inflyttare, samtidigt som man är medveten om problemen med hyresbostäderna.
- Staden har samarbetat en längre tid med områdesnämnderna och de olika Pro-föreningarna. Exempelvis i Iniö och Korpo har vi haft möten om det här. De lokala aktörerna försöker också kartlägga tomma hus och lägenheter och kolla om folk är beredda att hyra ut dem. Det lokala engagemanget är jätteviktigt och vi försöker hjälpa så gott vi kan. Pargas stad har hyresbostäder i skärgården men de räcker inte till. Det säger Anne-Maarit Itänen, informationschef vid Pargas stad.
Pargas stad har cirka 130 hyresbostäder via dotterbolaget Väståbolands Hyreshus Ab. Dessutom har staden ett 20-tal bostäder i sin egen regi. De flesta av de här bostäderna finns i skärgården. Hur man kan hitta fler hyresbostäder i skärgården är en knepig fråga, säger Itänen.
- Staden kan inte heller själv börja bygga hyresbostäder, utan det är också de privata aktörerna som hoppeligen vill hyra ut sina hus och lägenheter. Det här är ett problem i skärgården, vi har inte samma problem i centrum av Pargas, säger Itänen.
"Hoppeligen har vi lyckats med vår marknadsföring"
Kampen om invånare är hård i Åbotrakten. Pargas stad har aktivt marknadsfört sig exempelvis på sociala medier. I fjol fördes kampanjen Kan det bli en Pargasbo av dig? då staden bland annat ordnade en frågesport om Pargas.
Pargas stad följer med effekterna av kampanjerna exempelvis genom att kolla inflyttningsstatistiken, som visar en ökning i inflyttningen våren 2016. Samtidigt är det svårt att säga om kampanjen hade betydelse för inflyttningen.
- Hoppeligen har vi lyckats med vår marknadsföring. Det är svårt att mäta om det är kampanjerna som är orsaken till att folk har flyttat till Pargas, säger Itänen.
Kampanjerna har också varit populära på sociala medier och exempelvis deltog cirka 2 400 personer i den frågesport som staden ordnade i samband med kampanjen i fjol, medan 150 000 såg inläggen på Facebook och Twitter, berättar Itänen. Sociala medier är ett viktigt sätt att nå folk i dag.
Ny marknadsföringskampanj inleds
Pargas stad inleder också en ny marknadsföringskampanj, 100 skäl att bo i Pargas.
- Vi försöker locka folk att berätta varför de bor här och vad som är fint med Pargas stad. I framtiden kommer vi att berätta 100 skäl att flytta till Pargas stad. Vi kommer att använda marknadsföringspengar på Facebook och Twitter så att så att vi når så många som möjligt, berättar Itänen.
Marknadsföringen är en viktig del, men det finns många saker som ska vara i skick för att folk ska flytta in, såsom planläggning av tomter och situationen på arbetsmarknaden, berättar Itänen. Pargas stad är ändå aktiv på sociala medier och i tidningar. Staden deltar också i olika mässor för att locka inflyttare. Det är viktigt att locka inflyttare till alla delar av Pargas stad, fortsätter Itänen.
- Vi har lockande tomter, det är en viktig sak. Och vi har också en kampanj gällande våra tomter då anslutningsavgiften är på rabatt. Och vi har också planer på att sänka lite på våra tomtpriser, berättar Itänen.
Unga människor flyttar till skärgården
Enligt Itänen har det visat sig att det är främst unga människor, i 20-årsåldern, som flyttar till skärgården. I fjol vände också trenden, då det föddes fler Pargasbor än dog.
- Det har visat sig att av de som flyttar till skärgården så är 20- plussare, alltså lite yngre människor. De som flyttar till Pargas centrumområde så är folk i 30-årsåldern, alltså barnfamiljer. Vi ska göra en undersökning i år och kolla med de som flyttat bort, om de har intresse att flytta tillbaka. Vi vill också veta konkreta orsaker till varför folk har flyttat bort, säger Itänen.