Konsumenterna har unikt starkt förtroende för ekonomin - men väntar med stora inköp
De finländska konsumenternas förtroende för ekonomin är fortsättningsvis högt. Den aktuella noteringen är bland de högsta någonsin, visar Statistikcentralens konsumentbarometer. Många förhåller sig ändå fortsättningsvis försiktigt till stora inköp av bilar eller lägenheter.
Konsumentbarometern mäter konsumenternas privata och nationella tro på ekonomin och dess utvecklingsmöjligheter.
Den senaste noteringen av Konsumenternas förtroendeindikator gjordes i februari och ligger på 20,8. I januari var siffran 21,0 och i december 19,5. Långtidsmedelvärdet för förtroendebarometern är 11,8. Värdet kan också ligga på minus.
I februari 2016 var förtroendet för ekonomin betydligt lägre och låg då på 7,7.
Högre tjänstemän mest optimistiska
Konsumentbarometern pekar på en klar förstärkning jämfört med motsvarande period i fjol.
Konsumenternas syn på Finlands ekonomi är mycket ljus och synen på arbetslöshetsutvecklingen är optimistisk. Förväntningarna på den egna ekonomin är positiva och man anser att hushållets möjligheter att spara är goda under de följande 12 månaderna. Oron för att själv råka ut för arbetslöshet har minskat.
Konsumenterna anser också att tidpunkten är gynnsam för att ta lån, men inte lika gynnsam för att spara och köpa kapitalvaror. Konsumenternas allmänna planer på att satsa pengar på till exempel bil, bostad och renoveringar är försiktiga.
Konsumenternas förtroende för ekonomin var i februari starkast i Norra Finland och huvudstadsregionen och svagast i Östra Finland.
Av befolkningsgrupperna var högre tjänstemän de mest optimistiska. De arbetslösa var de mest pessimistiska när det gäller den ekonomiska utvecklingen.