Över förväntningarna för HSS Media
Trots kärva tider i mediebranschen visar österbottniska HSS Media upp goda resultat. Förra året gjorde tidningsbolaget en rörelsevinst på 1,2 miljoner euro.
Bolagets försäljning har löpt bättre, samtidigt som lyckade inbesparningar har gjorts. Dessutom har litet högre prenumerationsavgifter gynnat resultatet.
Förlusten av pappersprenumeranter har fortsatt, men mattats av en aning. Förra året förlorade HSS drygt 2 000 pappersprenumeranter.
Däremot har e-tidningsprenumeranterna ökat med 40 procent och satsningen på bloggportalen Sevendays har visat sig vara ett lyckat drag.
Mer digitalt och djuplodande
Med det sinande stödet för papperstidningen och uppgången för det digitala ser vd Svante Wahlbeck digitala produkter som en förutsättning för goda resultat i framtiden.
HSS ska bland annat inom kort lansera en särskild sajt för matintresserade.
Tack vare den goda ekonomin har HSS anställt fyra journalister, och ska satsa allt mer på undersökande och tidskrävande kvalitetsjournalistik.