Hoppa till huvudinnehåll

Teknik

Konkurrensen hårdnar mellan Facebook och Snapchat

Från 2017
En människa håller i en mobiltelefon och tar en bild med telefonen.
Bildtext Video och bilder har fått en stor betydelse i sociala medier.
Bild: CC0/Pexels/Paloma Aviles

På tisdagen lanserade Facebook funktionen "stories" i sin mobilapp. Funktionen är väldigt lik Snapchat och väntas därför stärka konkurrensen bolagen emellan.

Funktionen gör det möjligt att ladda upp bilder och videor som sedan försvinner efter 24 timmar, precis som i Snapchat.

Facebook lanserade först en liknande funktion för Instagram (som ägs av Facebook) och senare i Facebooks meddelandeapp Messenger.

– I dagens läge publicerar människor bilder och videor istället för text. Med tanke på det har Snapchat varit en föregångare, säger Connor Hayes, produktchef för Facebook stories, till The Verge.

Målet är att nå användare i olika åldrar

Trots att Snapchat länge varit nummer ett vad gäller funktionen med "stories" blir Facebook nu ett ännu större hot. Teknologisajten Techcrunch skriver att Facebook nu försöker få användare i alla åldersgrupper att använda sig av den nya funktionen. Snapchats användare har en betydligt yngre profil.

För ungefär ett år sedan lanserade Facebook funktionen med delning av video i realtid (live video) vilket snabbt knuffade föregångarna Meerkat och Twitters Periscope åt sidan.

Diskussion om artikeln