Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Fler omkörningar att vänta, men Bottas fortfarande orolig: ”Det är synd”

Från 2017
Valtteri Bottas kör Mercedes, mars 2017.
Bildtext Svårt att köra nära en annan bil efter regelförändringarna.
Bild: xpbimages.com / All Over Press

Formel 1-premiären i Melbourne bjöd endast på fem omkörningar mot 37 året innan. Farhågorna om de nya F1-bilarna verkar besannas – men det finns även hopp.

Formel 1-bilarna är snabbare än någonsin tidigare, men det innebär inte automatiskt mer spännande tävlingar. Snarast tvärtom, faktiskt, om man ser till öppningsloppet i Australien på söndagen.

Melbourne bjöd på futtiga fem omkörningar efter den första kurvan, medan motsvarande saldo på samma bana året innan var 37.

Bland annat Lewis Hamilton och Nico Hülkenberg konstaterade efteråt att det är närmast omöjligt att passera. Valtteri Bottas sade redan före tävlingen till Sportbladet att det kommer att bli väldigt svårt att köra om.

– Farten i kurvorna ökar markant, men greppet är aerodynamiskt och när man följer en annan bil så ligger man i den smutsiga luften bakom och då tappar man mycket av det greppet. Då är det väldigt svårt att komma så nära att det går att köra om.

Bottas: Extremt svårt

Nu har såväl Bottas som landsmannen Kimi Räikkönen kommenterat regelreformernas inverkan på loppen.

– Om man kör med samma bil och liknande däck är det extremt svårt på en sån här bana, säger Bottas till motorsport.com.

– Med de nya bilarna är det svårare att ligga inom två sekunder bakom någon, eftersom du tappar så mycket fäste. Det behövs med andra ord en stor skillnad i hastighet för att man ska kunna köra om. Jag tycker det är ganska synd.

Valtteri Bottas på prispallen, Australien mars 2017.
Bildtext Bottas slutade trea i sitt första lopp för Mercedes.
Bild: All Over Press

Albert Park i Melbourne är dock inte den mest gynnsamma banan för omkörningar, medan till exempel Shanghai där följande deltävling avgörs nästa vecka har en betydligt längre raka.

Bottas tror på mer underhållning i Kina och får medhåll av Räikkönen, som tycker det är enklare än tidigare att varva långsammare bilar.

– Det kändes lättare, säger Ferrariföraren till motorsport.com och fortsätter att det i och för sig kan handla om att avståndet mellan toppen och botten helt enkelt växt.

– Men det kommer aldrig att vara enkelt att köra om ifall du ställer två toppstall emot varandra. På vissa banor kommer det att vara enklare i år, på vissa svårare, grubblar Räikkönen.

”Priset vi fick betala”

Även det internationella motorsportförbundet FIA:s ordförande Jean Todt har noterat bekymren. Samtidigt anser den tidigare Ferrarichefen att det är värt besväret.

– Omkörningar har alltid varit ett problem i motorsporten, konstaterar Todt enligt Eurosport.

– De nya reglerna gör det möjligen svårare att köra om, men kanske det var priset vi fick betala för att få bredare bilar med mera aerodynamik.

Diskussion om artikeln