Kinesisk kommandoenhet befriade 19 sjömän utanför Somalia
Indiska och kinesiska krigsfartyg har avvärjt en piratattack i Adenviken norr om Somalia.
16 medlemmar av en kinesisk specialstyrka flögs in med en militärhelikopter för att rädda manskapet på ett fraktfartyg som hade angripits av sjörövare.
19 filippinska sjömän på fartyget som transporterade en virkeslast, befriades utan en eldstrid efter att piraterna hade drivits bort av en indisk fregatt.
Kommandoenheten kom från en kinesisk fregatt som tillhör den internationella flottenhet som bekämpar pirater utanför Somalias kust.
Manskapet sökte skydd på fartyget
Fraktfartyget OS 35 som är registrerat i öriket Tuvalu i Stilla havet, angreps på lördagen och manskapet flydde in i så kallade säkra rum på fartyget i väntan på hjälp.
Ett kinesiskt och fyra indiska örlogsfartyg reagerade på deras nödsignal och kommandosoldater på den kinesiska fregatten som låg närmast bordade fartyget.
- Indiska flottans helikopter utförde spaningar och en enhet från den kinesiska flottan bordade handelsskeppet medan vi erbjöd flygskydd, säger Indien i ett uttalande.
Fraktfartyget eskorterades till sin följande hamn av ett krigsfartyg.
Sjörövarna aktiva igen
Sjörövarna i Somalia har blivit mer aktiva igen efter en längre paus. Senast i mars kapades en oljetanker vars manskap frigavs utan villkor efter några dagars fångenskap.
Under den senaste månaden har det förekommit minst sex fall av sjöröveri nära Somalia, av vilka fem var framgångsrika. Det kan jämföras med noll fall av sjöröveri under hela fjolåret.
Den ökade sjörövaraktiviteten beror delvis på omfattande torka i norra Somalia och dels på att fiskare från andra länder bedriver illegalt fiske utanför den somaliska kusten.
Det gäller bland annat fiskefartyg från Kina och Indien, som själva hävdar att de fiskar i lagliga vatten.
Handelsfartyg oförsiktiga
En del utländska fiskefartyg har betalat "böter" för sitt fiske, men många experter betraktar dem som inofficiella lösensummor åt sjörövare.
De utländska fisket tär på fångster och ökar ilskan mot utländska makter och handelsfartyg.
En annan orsak är att besättningen ombord på handelsfartygen blev mer oförsiktiga när läget lugnade ner sig, enligt globala försäkringsbolag.
Då sjöröveriet var som värst utanför den somaliska kusten utfördes det över 230 piratattacker enbart under år 2011.
Kina utnyttjar tillfället
Kina har deltagit i den internationella operationen sedan år 2008, och landets fartyg har eskorterat över 6 000 handelsskepp i de osäkra farvattnen.
Kina har utnyttjat operationen för att bygga sin första flottbas utomlands, i Djibouti som ligger i Bab el-Mandeb sundet mellan Röda havet och Adenviken i Indiska oceanen.
Kineserna som bygger upp sin Stillahavsflotta som bäst, ser operationen i Adenviken som ett ypperligt tillfälle att träna sina sjömän och örlogsfartyg i främmande farvatten långt borta från sina hembaser.
Källor: AP. Reuters. Yle
Uppdaterades klockan 13:54 med mer information om orsakerna till växande sjöröveri