Invånare vid Vålaxvägen i Borgå vill ha en lättrafikled
En ny delgeneralplan för bland annat Vålax och Grännäs är under arbete. Det här ger nytt hopp för drömmarna om en lättrafikled längs Vålaxvägen i Borgå.
De som bor längs Vålaxvägen har redan i tiotals år talat för en lättrafikled genom byarna. Med åren har behovet bara blivit större då trafikmängderna har ökat.
Många barn går eller cyklar längs Vålaxvägen för att ta sig till och från Grännäs skola. Jerker Grönqvists dotter hör till dem.
- Hon yrar inte i trafiken, men visst är jag oroad, säger Jerker Grönqvist.
Han tänker ofta på att stora fordon såsom stockbilar kör längs vägen. Han frågar sig om hon måste åka ner i diket om två stora fordon möts samtidigt som hon cyklar längs vägkanten.
Jerker Grönqvist kommer ihåg hur det var då han själv var barn. Då var det betydligt mindre trafik längs Vålaxvägen.
Ida måste låta barnen cykla längs vägrenen
Trafiksäkerheten har enligt Ida Karlqvist inte varit på tapeten i skolan på sistone, men hon gissar att frågan aktualiseras då Grännäs skola byggs om.
Ida Karlqvist är ordförande för Hem och skola vid Grännäs skola. Hon bor i Fagersta, alldeles intill Vålaxvägen.
Hennes egna barn har rätt till skolskjuts, men rör sig på fritiden längs vägen både till fots och med cykel.
- Jag måste bara kunna lita på dem och våga släppa iväg dem till sina kompisar.
Enligt henne kör bilarna ibland ganska hårt längs vägen trots att den har en hastighetsbegränsning på 50 kilometer i timmen. Hon känner sig ibland lite rädd då hon promenerar eller springer längs vägen.
En lättrafikled skulle enligt henne underlätta mycket.
Linda vågar inte gå med barnvagn längs vägen
Linda Sundberg och hennes man har alldeles nyligen flyttat in i sitt nybyggda hus mellan havet och Vålaxvägen. Linda drar sig för att promenera längs vägen med barnvagn.
- På dagen går det bättre, men på morgnarna och eftermiddagarna kör här för mycket bilar.
Den livliga trafiken gör att hon och hennes drygt ettåriga son tillbringar mycket tid på gården. Hon drömmer om att kunna cykla med barnen då de blir lite äldre, men för det behövs nog en lättrafikled.
Hon har inte hört om planerna på en ny delgeneralplan för området, men strålar upp då hon hör om att här skulle kunna finnas ett sätt att tala för en lättrafikled.
Sedan tänker hon på att det praktiskt kan vara svårt att bygga vägen. Många hus ligger alldeles vid vägen så det finns ingen mark att ta av och vägrenen är minimal.
I dagens läge skjuts många planer på lättrafikleder fram i åratal för att staten inte har pengar att bygga dem. Närings- trafik- och miljöcentralen har många oförverkligade lättrafikleder i kö.
Linda Sundberg hoppas att Borgå i större utsträckning skulle prioritera lättrafikleder också längs statligt ägda vägar. Hon vill att Borgå ska betala åtminstone en del av kostnaderna så att lättrafikleder kunde byggas.
Jerker Grönqvist anser att lättrafikleden absolut borde lyftas på agendan då den nya delegeneralplanen slås fast.
- I den nya delgeneralplanen borde Borgå åtminstone reda ut möjligheten att bygga en lättrafikled, säger han.